lördag, december 04, 2021

Lucka 4.

 

Idag lördag 4 december inleddes årets julgodistillverkning. Jag har dragit på det eftersom jag vet att jag har svårt att låta bli att äta för mycket av det, men nästa helg ska det bjudas på det så jag kan inte vänta längre. Jag fixar liksom inte att göra så mycket samma dag. 

Två sorter blev det idag. Dels chokladtryffel med nougat och mandel med chokladhackandet som jobbigaste moment vilket jag lejde bort till maken. Och dels det antagligen enklaste godiset man kan göra, d v s rischoklad. Mörk sådan denna gång. Och precis som alla andra år suckar jag över att det puffade riset bara finns i så stora påsar, även om jag brukar dela med mamma blir det oftast en hel del över. 

Nu ska jag bara göra 5 sorter till, om jag räknat rätt, varav den ena är ljus rischoklad och alltså löjligt jätteenkel men en annan i gengäld är en betydligt mer komplicerad sort som jag aldrig gjort för. Det kan ju bli spännande det där. Jag tror nästan jag får ta den sorten imorgon eftermiddag/kväll när maken är hemma och förhoppningsvis kan rädda mig om jag är på väg mot katastrof. 

Blir det nu skitväder en vecka framåt så finns det kanske t o m goda förutsättningar för att godiset räcker nästa helg, jag menar att då kanske jag inte pallar gå ut i garaget och ta hur sugen jag än är? Hoppas jag.

Idag är det också armbandsklockans dag. Har ni fortfarande en sån eller ni kör helt med klockan på mobiltelefonen t ex? Behöver ni en och skulle råka ha ungefär 486 miljoner kronor över så kan det om ni har tur räcka till världens dyraste klocka, ett armbandsur i platina med 110 karat färgglada diamanter. 

Min mormor hade haft namnsdag idag om hon levt, Barbro och Barbara är dagens namn i nuvarande almanacka. Mikael Rickfors fyller 73 bast, Sergej Bubka blir 58 och för 40 år sedan hade Emil i Lönneberga biopremiär i Småland.

Hemma hos Johanssons fixas det med lite belysning utomhus idag. Bl a har en ny ljusslinga runt taket på terrassen satts upp. Det skulle varit klart 1 advent, men se det smög sig. Bättre sent än aldrig? Ansvarige för projektet, d v s maken, beklagade sig nyss över att det är skitväder. Men jättemycket sympati får han inte från undertecknad då det funnits behagligare dagar att ordna det på om man inte varit så sent ute. Faktiskt. 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...