onsdag, februari 04, 2009

Tålamod är en dygd.

Mitt har testats idag. Väntan, väntan, väntan....

Idag var det dags för provtagning och inskrivning inför operationen. "Det kan ta större delen av dagen" stod det i informationen. Jotack, men större delen var väntan.

Efter mycket om och men hittade jag till Gynmottagningen på Kvinnokliniken, den mottagning som stod på kallelsen. Men se jag skulle inte alls dit ö h t, varken idag eller imorgon. Nåja, det var inga långa avstånd så jag gick till laboratoriet för provtagning. Väntan nr ett ägde rum innan jag kallades in och blev stucken, under tiden jag väntade hann jag avverka 1½ skvallertidning. Därefter upp till avdelning 3.

På avdelning 3 berättade jag att jag kommit och fick då påbörja väntan nr två. Efter en stund, och ytterligare ½ skvallertidning, blev jag inkallad till sekreteraren på avdelningen och fick fixat med en del papper och så. Sen ut i dagrummet igen för... ja just det...

... väntan nr 3 under vilken jag han läsa 3 kapitel i DaVinci-koden och slökolla lite på TV innan det var dags att träffa en läkare. Hon kollade blodtryck och lyssnade på hjärta och lungor, gick igenom ungefär samma uppgifter som sekreteraren gjort och gjorde sedan en undersökning som gav exakt samma svar som jag fick från gyn för en månad sedan. Efter en snabb koll att beslutet att operera bort livmodern var ordentligt genomtänkt släpptes jag iväg till väntan nr 4.

Väntan nr 4 var 2½ timme lång. Vad gör man 2½ h i Ystad? Jo man sticker till ÖB och Rusta och köper inneskor resp. kaffebryggare. Man tankar bilen. Och man konstaterar att Åhlens ser likadant ut överallt.

Efter 2½ h var då väntan nr 4 slut och jag går åter till avdelning 3 för att hämta min journal och gå med den ner till pre-op för att träffa narkossjuksköterska och narkosläkare. I deras väntrum sker då väntan nr 5 som dock var ganska kort.

Upp igen till avdelning 3. Lämnar tillbaka journalen. Dags för väntan nr 6 under vilken jag ägnade mig åt 3 ytterligare kapitel i boken samt lite småprat med en kvinna som jag stött på under varje steg av mitt äventyr. Till slut får jag träffa en sköterska, får besked om operationstid och vad som händer före och efter operationen.... och får tvättsvampar och lavemang och sånt kul med mig hem.

Därefter är dagens äventyr slut.

Kl 06.59 imorgon har jag fått som operationstid. Pappa, och kanske mamma, hämtar mig här hemma kl 5.20. Mitt i natten ju.... fast mig gör det inget, jag lär inte sova ändå.

9 kommentarer:

Anonym sa...

06.59?? Konstig tid *S*

Ska tänka på dej i morgon! Stor kram /Janeth

Jennie sa...

Jag tror de är lite konstiga sådär till mans i Ystad ;-)

Anonym sa...

Det är som hos hårfrissan - enda gången man har tid att läsa skvallertidningar. :-)

Sköt om dig och håll tummen (jag gör det)att du får komma in först på morgonen - det är ett helvete att vänta länge när man inte får dricka något.

Ha det bra i kväll och om du inte kan sova, läs eller se på TV. I morgon får du sova :-)

Anonym sa...

*S*
Jag fick också en optid på morgonen, men jag kom inte till förrän vid 14 på eftermiddagen eftersom akuta grejer kom emellan.

Men 2½ timme i Ystad kunde ju slagits ihjäl genom att ringa mig t.ex. Tar mig 20 minuter dit. ;-)

Jag visste inte att det var dit du skulle...

Imorgon när jag börjar mitt nya jobb så kommer jag att befinna mig typ ett stenkast från dig på morgonen!

Men du, med lavemang ikväll är väl inte dagens äventyr slut? ;-)

Stor kram!

Anonym sa...

Ja det låter troligt *S*

/Janeth

Dammråttan sa...

Lycka till!!

Jennie sa...

Tack hörrni!

Nini, du är fri att hälsa på om du är nära på fredag också ;)

En häxa på Vift sa...

nej, den där pre-op tar typ hela dagen och består mest av väntan och rännande i sjukhuskorridorer.
Men nu är det gjort. Och det gör ju inte så mycket om du inte kan sova inatt, du får ju sova imorgon bitti. :)

Lycka till med operationen och hoppas det inte blir alltför ont efteråt.

Anonym sa...

Hej, jag har utmanat dig inne i min blogg. :) Kramis!!

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...