torsdag, februari 19, 2009

Annan typ av gnäll...

.. kommer nu:

Jag hatar när folk missbrukar diagnoser och andra medicinska termer. Som t ex säger att de är deprimerade när de "bara" är lite nedstämda sådär som de flesta människor normalt är nån gång. Eller som säger sig vara matmissbrukare när de i själva verket har den högst normala läggningen att saker och ting emellanåt åker ner i magen fast man vet att de är onyttiga, helt enkelt för att det är gott! Eller som ö h t säger sig ha en ätstörning när det egentligen "bara" handlar om att man tycker det är tråkigt och jobbigt att banta. Och de som menar att de är utbrända när de i själva verket "bara" är i behov av en god natts sömn, sen är de på banan igen. Ja jag kan fortsätta, om jag vill, men det vill jag inte. Ni hajjar nog poängen.

Många sjukdomar och medicinska problem är svåra att få folk i allmänhet att acceptera, de är för abstrakta skulle jag tro. Men det blir knappast bättre av att orden och diagnoserna missbrukas. Ju fler som t ex kallar sig matmissbrukare när det i själva verket "bara" handlar om att de inte kan sluta äta chipsen de köpt på lördagen förrän påsen är slut, desto svårare är det att få folk i allmänhet att förstå att matmissbruk är nåt mycket större och mycket mer invecklat och inte alls är en omskrivning och en ursäkt för att man helt enkelt är lat eller har dålig karaktär.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med!
Och jag vill lägga till en sak till: De som påstår att de (eller nån annan) är MOBBADE, när det egentligen kanske handlar om olika åsikter eller så. Då blir jag förbannad, för det är att förminska problemen för de som verkligen ÄR mobbade...

Jennie sa...

Ja just det, mobbing ja. Det troligtvis mest missbrukade ordet på nätet...

Anonym sa...

Ah...jag förstår vad du menar och håller med. Förvånad *S* ?
Håller med MaryT om mobbingfenomenet också !

Linda #handgjordlyx sa...

AMEN! =)

Linda #handgjordlyx sa...

Jag var tvungen att fundera en vända till. Handlar inte allt egentligen om okunskap? Att man inte egentligen har en aning om vad det betyder att vara utbränd, deprimerad, ha ätstörning, adhd eller *byt ut mot valfri diagnos* om man kan med att använda dem så slarvigt?

Jennie sa...

Jo, jag tror att mycket handlar om okunskap. Men jag tror också att det kan handla om självförsvar litegrann, att slippa ta ansvar för sitt mående liksom. Vilket gör ett dubbelfel, för det ansvaret har man ju _även om_ man har en verklig diagnos....
ADHD är en typisk sån sak också, ett tag hade varenda unge som hade svårt att sitta still ADHD eller damp.... det verkar gå lite mode i sånt där, hur äckligt det än låter.

Anonym sa...

Håller med!
Blir så less (inte deprimerad) över alla de som säger "nu tror jag att jag blir lite utbränd" eller "det är sååå ångestfyllt" när de inte har en jävla susning om hur det är att ha ångest, vara utbränd, deprimerad eller ... you name it.

Anonym sa...

Hej!

Jag håller med dig helt och hållet. Jag har ätstörning och hade Anorexia mellan 16- 20 års ålder. Nu som mer vuxen har jag haft återfall. Och har ett just nu. Jag tycker att den "riktiga" ätstörningen förminskas när man drar till med att jag har haft en släng av Anorexi när jag var si och så gammal. Jag vart inlagd på sjukhus och gått i terapi för detta i många år.
Men nu skulle mina problem klassas som Ätstörning UNS.
Jag håller vikten, men kompenserar hela tiden. Äter lite på en kaka, spottar ut.
Åh, detta skulle bara vara som kommentar till din blogg, men handlade helt plötsligt om mig! Konstigt hur det kan bli!

Dammråttan sa...

Håller med till fullo. Men kan nog slänga ur mig "deppig" om någon, som inte är kliniskt deprimerad. Å andra sidan skulle jag nog inte säga just "deppig" om någon är riktigt deprimerad, så det är väl inte bara en omskrivnign utan en "lightvariant". "Svamlar"

Ett annat missbrukat ord just nu är "kränkt".

LailaLoppan sa...

Du har blivit utmanad ! Kolla min blogg :-)

Anonym sa...

Ja jag håller med både dig och de övriga som kommentaret. Om ADHd håller jag ju med fullständigt. Tycker ibland att det används bland föräldrar som faktiskt inte orkar uppfostra sina något vilda barn (ja folk jag känner så pass väl att jag vet att de barnen faktiskt är ouppfostrade och inte uppfyller kriterierna för nån diagnos). Eftersom många oengagerade föräldrar använder sig av detta så blir man inte tagen på allvar när man kommer med sitt barn som faktiskt har diagnosen efter utredning hos experter :(

Och ja ordet "kränkt" är också populärt att missbruka just nu tycker jag.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...