tisdag, december 21, 2021

Lucka 21.


Tisdag 21 december har vi kommit fram till och första dagen på jullovet. Sonen lämnades på sin korttidsvistelse i förmiddags, men är just nu hos en kompis, och då passade jag på att ta en promenad i vackert vinterväder (fast jag saknar snööööö). Japp ni läste rätt, tant är på benen igen! I alla fall tillfälligt. Förhoppningsvis långvarigt. Om 3 dygn börjar Kalle Anka och jag har en del att göra innan dess. Inte jättemycket, men om inte kroppen samarbetar blir det körigt. Jaja, jul blir det ändå och i värsta fall får jag väl äta bara färsbollar och julgodis, återanvända nödrim på klapparna och slå in alla i färdiga presentpåsar, ha tomteluva på hela tiden för att dölja att jag inte orkat fixa håret och "glömma" gå-bort-presenten hemma.

Idag har Tomas namnsdag. Tomas är en av Jesu apostlar och omnämns även som Tomas tvivlaren. Han var i allmänhet väldigt vetgirig och ville vara helt övertygad innan han trodde på något. Som t ex att Jesus återuppstått, då han inte var närvarande när Jesus först uppenbarade sig för lärjungarna trodde han inte på det. Jesus visade sig dock igen och talade till Tomas som slutade tvivla och övertygad bland annat tog sig ända till Indien för att missionera. 

Det är också skumtomtens dag. Då de innehåller gelatin, bland annat, är det inte aktuellt för mig att äta någon. Men jag kan berätta att föregångare till Cloettas Juleskum fanns redan på 30-talet, och den originalversion som idag äts i mängder av ca 30 st/person varje jul har tillverkats enligt samma recept i över 50 år.

Frank Zappa föddes detta datum 1940, hockeymålvakten Stefan Liv skulle ha fyllt 41 om han inte så tragiskt omkommit för tio år sedan och Jane Fonda fyller 84 år.

Ikväll är det julkul med bowlingklubben. Jag deltar inte i spelet, men jag kan väl titta på när de andra har kul och göra dem lite sällskap vid den gemensamma måltiden sen. För min del blir det tofuröra på proteinbröd. De andra äter smörgåsar som några i klubben fixar, och så blir det lite blandat julgotter. 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...