torsdag, december 01, 2016

Lucka 1: Av pepparkakor blir man snäll. Eller envis? Kanske både och?

Att pepparkakor heter just pepparkakor trots avsaknad av peppar behöver egentligen inte vara så jättekonstigt. Peppar sägs nämligen dels ha ingått som ingrediens under kakans första kända tid tid i Sverige för sisådär 6-700 år sedan och ända fram tills förra seklets början, på den tiden innehöll recepten också ofta pomeransskal och/eller citron, och dels kallades alla lite starkare och exotiska kryddor ofta för peppar av gemenene man som inte kunde skilja dem åt. På engelska heter ju kakorna däremot gingerbreads, alltså ingefärskakor. Undrar om de på något annat språk heter kanelkakor? Eller kryddnejlikakakor? 

Jag sökte förresten på gingerbread recepie bara för skojs skull, och fann att muskot finns med som krydda i flera av dem. Det har jag nog aldrig sett i svenska pepparkaksrecept.

En del säger att man blir envis av att äta mycket pepparkakor, och en del att man ska äta dem för att bli snäll. Hur ligger det till egentligen? Jag vet att pepparkakor en gång i tiden ansågs ha en lugnande effekt och såldes på dåtidens version av apotek just i det syftet. De sades också lindra de magbesvär man kunde få av den feta kraftiga julmaten och en teori är därför att man helt enkelt blev snällare och på bättre humör då dessa besvär släppt efter intaget av kakorna... Alltså: ät pepparkakor = bli bättre i magen  = bli snällare. Någon teori bakom att man blir envis av stort intag, ett talesätt som verkar vara vanligast bland den äldsta generationen, har jag inte sett. Vet ni?

Jag har i alla fall gjort pepparkaksdeg idag, ett lagom projekt för en så'n som jag. Återstår att se när någon orkar baka ut kakorna också. Jag gjorde i alla fall bara ½ sats, det räcker nog hur bra som helst. Och att döma av smaken på degen så kan det bli gott också.

Recept på pepparkaksdeg finns det gott om och det är i regel ganska små variationer mellan dem. Många har också ett gammalt släktrecept från mormors samling eller nå't, men såhär gjorde i alla fall jag min deg:
1 dl sirap
1 dl vatten
2 dl socker
Häll i kastrull, rör om och koka upp.

125 g tärnat mjölkfritt margarin (satsar man inte på helvego eller har mjölkallergiker att ta hänsyn till rekommenderar jag riktigt smör)
1 msk kanel
½ msk mald kardemumma
½ msk mald ingefära
½ msk malda nejlikor
Lägg i bunke. Häll på den varma sockerblandningen och rör om tills smöret smält. Låt svalna en stund. 

7½ dl vetemjöl
½ msk bikarbonat
Blanda noga och rör sedan ner i den nu ljumma smeten, arbeta ihop degen. Den kan kännas lite lös men det är helt i sin ordning för den sväller lite till sen.


Täck med plastfolie och ställ degen kallt åtminstone tills nästa dag innan kakorna bakas ut. Grädda tunna pepparkakor i 200 graders ugnsvärme, eventuella tjockare till t ex pepparkakshus eller dekoration i högst 175 grader.

Jag har som sagt inte bakat ut kakorna än så det kan hända att jag måste göra avbön i framtida inlägg, men när jag både känner och smakar på degen nu ikväll så får jag anledning att vara positiv 😋

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...