lördag, december 03, 2016

Lucka 2: julegröt - kallt, varmt eller mittemellan?

Så till julens kanske svåraste och största fråga: hur ska vi servera risgrynsgröten? Ska gröten vara kall och saftsåsen varm? Eller ska gröten vara varm och saftsåsen kall? Ska allt vara typ ljummet? Ska det vara slät saftsås eller ska det vara bärsås? Och är det vanlig risgrynsgröt som gäller eller ska det vara Ris a la Malta, alltså med vispad grädde i? Ska vi ö h t ha nån gröt på julafton eller kommer vi att vara för mätta för det? I min familj uppstår diskussionen nästan varje år, och varje år är vi oense om hur vi gjorde senast 😉. Det är väl en av våra traditioner som är viktiga att bevara antar jag.

Mitt facit: Ja vi ska ha gröt på julafton. Det hör till, och det finns ingen anledning att äta såpass mycket julmat att man inte orkar åtminstone en liten tallrik sedan. Egentligen vill jag ha varm gröt och kall sås men vill slippa tajma tider så noga på julafton så det blir snarare rumstempererad gröt och nyfixad ljummen hemmagjord sås. Utan bär i! 

Sen, dagen efter, DÅ blir det Ris a la Malta på gröten som blev över. Och jag gillar att ha konserverade mandarinklyftor i, en kvarleva från uppväxten, mannen i huset tycker däremot att det är smått vansinnigt så jag får blanda i dem i min egna portion bara.

I förrgår fick jag för mig att jag var sugen på risgrynsgröt och beslöt att testa att koka en omgång mjölkfri sådan. Jag valde rismjölk, av någon anledning kändes det logiskt 😉 och tillsatte lite i taget tills jag bränt gröten i botten 😁. Det var ju inte riktigt tänkt så, men men... Som tur är så hade den vid det laget faktiskt svällt färdigt så konsekvensen blev bara att det blev mindre gröt att äta och mer att kasta. Den del som inte bränt fast var god! Funkar nog både med saftsås och med mjölk och kanel till frukost.

Och igår så var det då traditionsenligt dags att göra Ris a la Malta. Vegetabiliska vispgräddealternativ finns det några stycken och jag minns inte vilken jag tyckte var bäst, men den jag hade hemma var Alpro Cuisine Soya Airy & Creamy. (Jag länkar inte till den eftersom jag försöker hitta ett bättre alternativ utan palmolja i, när jag gjort det så ska jag locka er dit 😊) "Naturell" så att säga var den ingen höjdare, men blandat med gröten och lite extra vanilj och sötning samt mandarinklyftorna så smakade det precis som det ska 👍.

Så, i lucka nummer 2 återfinns Ris a la Malta Veganstyle!

4 ordentliga portioner (om man nu inte bränner hälften)

Häll 3 dl vatten, 1½ dl grötris och ½ krm salt i en kastrull. Koka upp och låt sedan sjuda tills vattnet kokat in. Tillsätt sedan ca 3 dl rismjölk, sänk värmen och låt försiktigt småsjuda under lock. Rör om då och då och tillsätt mer rismjölk efter hand tills kornen är mjuka och gröten är klar. Jag använde totalt ca 6 dl. Låt kallna.

Vispa "grädden" med vaniljpulver + sötningsmedel eller socker. Blanda ca 2 delar gröt med en del grädde, smaka av och tillsätt ev. mer vanilj. Och är man som jag: vänd ner avrunna konserverade mandarinklyftor.

Njut!

1 kommentar:

Helena sa...

Min första "svärmor" serverade ris a la Malta med blåbärssoppa och jag gillade det och införde det som julaftonsefterrätt. Nu har den rationaliserats bort sedan många år, men någon gång kanske den får en revival hos oss också.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...