söndag, december 19, 2021

Lucka 19.

 

Söndag och 4 advent men ändå fem dagar till julafton. Som tur är, för jag är inte redo. Inte det minsta. Ändå är alla julklappar inköpta, julgodiset är i princip klart, julaftonsoutfiten är bestämd, det enda inplanerade julbaket är avklarat sen flera dagar tillbaka och huset har börjat julpyntas ovanligt tidigt eftersom jag för ovanlighetens skull inte sköter det själv på skolavslutningsdagen eller strax därefter. Men ändå, jag är inte redo. Inte än.


Idag, om inte MEn sätter stopp, ska jag försöka ta mig till Malmö för ett litet inköp till mig själv och passa på att bara rå om mig själv ett slag. Ty imorgon är det skolavslutning och de "egna" dagar, eller halva dagar i alla fall, jag vanligtvis har för mig själv försvinner. Den tid sonen kan vara själv eller han är någon annanstans kan jag inte direkt planera för i förväg och jag kan också behöva vara stand by på annat sätt än när han är i skolan så ... tja det får bli som det blir. Så, kan jag ta mig till Malmö idag blir det nog välbehövligt. Men innan dess ska jag se till så att julpyntandet är klart. Ja det vi gjorde igår när jag var så trött att jag inte vågar borga för resultatet och därför nog behöver kika över på nytt. Jag bestämde vad som skulle användas och ställde en del rätt, maken placerade ut det andra och ... håll i er nu ... han klädde granen!! Ja jag måste ha slagit huvudet rejält. Förvisso bestämde jag VAD som skulle hänga i granen men han såg till så det hamnade där ... och jag korrigerar hälften igen idag? 😉

Isak har namnsdag idag, Det är ett av mina favoritnamn och hade jag fått en son till hade det legat högt på listan. Idag är det också 25 år sedan Sverige undertecknade Schengenavtalet om passfrihet, det kanske är av intresse för någon att veta. Och Lunds Universitet grundas detta datum år 1666. En av dess finaste elever genom åren är ... jag!!


4 advent som sagt, och Bibeltexterna denna söndag handlar om Jesu moder. D v s Maria som trots att hon var en fattig, ogift och aldeles vanlig kvinna blev utvald av Gud och han lovar att finnas hos henne. Många undrar hur sjutton det kunde gå till att hon blev havande, hon var ju jungfru. Tydligen undrade Maria själv detsamma 😉.



 
Lukasevangeliet kapitel 1, vers 30-35:
Då sade ängeln till henne: ”Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud.
Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus.
Han skall bli stor och kallas den Högstes son. Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron,
och han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut.”
Maria sade till ängeln: ”Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man.”
Men ängeln svarade henne: ”Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son.

Klart som korvspad, visst?

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...