torsdag, december 16, 2021

Lucka 16.

Vi närmar oss! Idag är det dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan ... Tror jag i alla fall. Om en vecka är det i alla fall lille julafton, det är jag helt säker på. 

Det är även Bahrains nationaldag, Kazakstans självständighetsdag och Day of Reconciliation i Sydafrika. Den senare infördes av Nelson Mandela 1994, hans första år som sydafrikansk president. Reconciliation betyder försoning och dagen vill stimulera till försoning och nationell enhet mellan alla olika raser i Sydafrika, helt i Nelson Mandelas anda. Dagen är en helgdag, och inträffar datumet en söndag så är måndagen efter helgdag. 

Benny Andersson fyller idag 75 år. Ja Abba-Benny alltså. Visste ni att ett specialprogram om Abba i australiensk TV 1976 drog fler tittare än månlandningen och sändes fyra gånger p g a sin popularitet? Det är i alla fall svårt att tänka på Benny utan att tänka på Kristina från Duvemåla, och att då inte tänka på bl a detta framträdande av fantastiska Helen Sjöholm.


Mycket bättre än sådär blir det inte! Det ger mig gåshud varenda gång jag ser klippet, år efter år.

Ibland får jag tvinga ut mig själv på en promenad. Idag gjorde jag det motsatta, hittade på nåt som hindrade mig från att promenera eftersom jag inte alls borde ... Jag tog tag i årets troligen enda saffransbak, vilket gjorde att jag inte kunde gå iväg innan sonen kom hem och innan det blev mörkt. Nu är jag ju inte någon vidare bagare, jag hatar att följa recept och oftast blir resultatet rätt fult. Men nästan alltid ätbart 😊.

Idag blev det en helt vanlig fast lite lösare (helt vegetabilisk) saffransbulledeg som trycktes ut i en långpanna med bakplåtspapper. Sen efter jäsning gjordes hål som fylldes med dels vaniljkräm (hemmakokt, såklart) och dels med margarin + mandelmassa. Och så in i ugnen ... Resultatet blev som vanligt fult. Men lite vit choklad ringlad över räddade det litegrann 😁. Denna biten kan familjen få avnjuta de kommande dagarna, resterande bröd(kaka) fryses in och tas fram till julafton. 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...