onsdag, december 15, 2021

Lucka 15.

 

Idag är det flaggdag i Nederländerna, man firar kungarikets dag och landets utropande till sådant. Monarken har sitt residens i den administrativa huvudstaden Haag och där finns även regeringens och generalstaternas säte, men formell huvudstad är däremot Amsterdam. Varför man har flera huvudstäder har jag inte orkat försöka luska i, men Nederländerna är inte helt ensamma om det. Hand upp till den som kan nämna fler exempel!

Gottfrid har namnsdag idag, det är ett namn med tyskt ursprung som drygt 2½ tusen män i Sverige bär och som är sammansatt av orden för Gud och fred.
Laila Bagge fyller förresten 49 år idag. Hipp hipp hurra! 

Jag sökte på kända personer vid namn Gottfrid, men ingen av de som listades fick det att ringa någon klocka hos mig så jag nämner ingen här 😶. Sorry. Inte heller kan jag ange något tema för dagen, detta datum verkar vara öppet för instiftande av en temadag. Det finns ju inget regelverk som styr det där, det gäller "bara" att tillräckligt många anser temat värt att uppmärksamma. Bloggkalenderns dag kanske? Instiftas just 15 december eftersom det var just idag jag kom på idén?

Med 9 dagar kvar till julafton är det kanske hög tid att se över vad som ska göras för vår del i form av julmat och sånt där. Maken gör alltid brunkål och då flyr jag helst fältet då jag har extremt svårt för ... stanken ... Jag äter ju inte Jansson men brukar göra en rotsaksgratäng som jag tycker är gott. Annars brukar mamma och pappa ändå göra det mesta när vi firar hos dem, men jag antar att maken kommer att griljera en skinka och göra köttbullar och sånt för "eget bruk" 😉. Mina vegetariska julbollar ligger färdiga i frysen och bara väntar på att förtäras. 

På tal om stank ... att man fiser rejält av kål beror på att en del av innehållet inte kan tas upp av kroppen utan helt enkelt måste ut samtidigt som magen i gengäld jobbar rejält med att ta hand om nyttigheterna. Och att det sen inte direkt doftar hallon beror på att kålen innehåller svavelliknande ämnen. Men sen påverkar det ju också vad man äter i övrigt i samband med kålintaget, och på julbordet blir det ju ofta en hel del för magen att arbeta med så brunkålen ska inte ges hela skulden för eventuellt behov av näsklämma. 


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...