söndag, december 12, 2021

Lucka 12.


12 december = lussevaka? Nope, inte här inte. Här är det segt och trött, mer än vanligt, efter gårdagens himla trevliga adventsmys. Kvar i sängen är jag, kvar i nattlinne, kvar i sminkrester sen igår 😉.

Idag är det tydligen julstjärnans dag, och det är då blomman som åsyftas alltså. 1828 upptäckte den första amerikanska ambassadören i Mexico vilt växande julstjärnor och importerade dem till USA. Han, Joel Roberts Poinsett, avled 12 december 1851 och det är därför dagen instiftats just detta datum. På flera språk heter julstjärnan Poinsettia efter just denne man. Idag är det även Internationella dagen för universell sjukförsäkring för alla, Alexanders och Alexis namnsdag och Kenyas nationaldag. 

Talet 12 har historiskt ett stort symboliskt värde och är utgångspunkt i många sammanhang. Kristendomens apostlar är 12 till antalet, judendomens stammar likaså likväl som imamiternas imamer. Vårt år har tolv månader och klockas urtavla är uppdelad i 12 timmar. 12 st är ett dussin och 12 dussin är ett gross. Ska jag fortsätta? Nej, vi håller där.

Ett tredjedels dussin tjejer var vi på adventsmyset igår, alltså 4 st 😉 . Jag tycker att den här bloggen behöver lite kvinnlig fägring så jag delar med mig av detta foto av oss. 

Mycket mer än så blir det inte för den femöringen. Jag är på tok för trött för att komma på nåt vettigt att skriva om. Ingen större skillnad mot annars tänker kanske en del, jag bjuder på den. 

Hoppas ni haft/har en trevlig 3:e advent! 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...