måndag, mars 11, 2019

1, 2, 3. Testing testing.

I lördags testades hela tre olika för vår del nya helt vegetariska produkter. Eller fyra beroende på hur man ser det. En burgare, en kaka och två varianter av snacks. Johanssons konsumentrådgivning till eder tjänst!

Först en ny burgare från Hälsans kök, incredibly juicy incredible burger. Ja de tar nästan i så de spricker de där marknadsföringsansvariga.

Burgaren är sojabaserad och innehåller bl a rödbetor som ger en lite "blodig" färg. En burgare på ca 110 g ger 19 g protein. ungefär motsvarande en nötfärsburgare med samma vikt.

Burgaren grillades och åts med bröd, grönsaker, "ost" och hemmagjord dressing. Konsistensen var enligt mitt mat-minne inte alls så lik köttburgare som många påstår men det var inget fel på den utan tuggmotståndet var lagom och den höll ihop väl. Smaken var ganska neutral vilket också innebär den kraftiga sojasmaken en del produkter har uteblev vilket är positivt i mitt tycke. P g a den neutrala smaken så uppmanar jag till att ha rikligt med lök på. Yum!

Betyg: 3½ av 5.

Till dessert blev det Almondy choco delish. En både helt vegetabilisk och glutenfri fryst kaka/tårta som tinas i rumstemperatur i trekvart enligt instruktionerna men gärna längre enligt många andra.

Undre lagret är en chokladkaka med ganska tydlig kakaosmak, övre är en mousseaktig kräm och sen är kokosflagor och hasselnötter spridda ovanpå.

Jag tyckte kakan var aldeles för söt, men att servera färska lite syrliga jordgubbar bröt av det riktigt bra så det är mitt bästa tips! De två lagren kändes omaka, som att de egentligen inte alls hörde ihop. Och både kokos och nötter hade en lite skum konsistens, jag tror inte de riktigt lämpar sig för att frysas sådär.

Sammantaget var kakan okej. Det uppskattas att det finns alternativ som denna i affären, men jag lär inte köpa den igen i första taget.
Betyg: 2.

Och så blev det snacks till Melodifestivalen i form av OLW räfflade linschips i två smaker. Smoked paprika resp. Grill.

Chipsen består till 38% av linsmjöl. Låter sunt va? Det ska man inte försöka inbilla sig dock, det är knappast hälsokost det handlar om 😉, om än ur vissa aspekter mindre osunt än vanliga chips. Vi snackar liksom snacks här, inte bönor

I alla fall, jag tyckte Grill-varianten var riktigt god. Lagom mycket löksmak och krispig angenäm konsistens. Smoked paprika var jag inte så förtjust i, där tyckte jag inte de fått till nån bra avvägning mellan det starka, det rökiga och det lite sötaktiga. Maken däremot hade motsatt åsikt, han föredrog paprika. Men, detta är min blogg så min åsikt är viktigast 😊.

En fördel ur onyttighetssynvinkel är att jag "nöjde mig" med betydligt mindre av dessa chipsen än av vanliga. Inte för att de inte var goda utan för att de liksom gav mycket per tugga.

Betyg Grill: 4.
Betyg Smoked Paprika: 2 med stor tvekan.

Slut på konsumentupplysningen för denna gången!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...