måndag, februari 18, 2019

Det där med att vara duktig.

Vad innebär det egentligen? Vem och vad avgör vad som är duktigt?

Jag brottas ju, som de flesta av er vet, med dels ett kroniskt smärtsyndrom som även har vissa andra symtom som bl a hjärntrötthet och dels en kronisk neurologisk sjukdom som bl a kraftigt sätter ner kroppens förmåga att lagra och producera energi. Och det som kan vara bra i relation till det förstnämnda kan vara rentav förödande med tanke på det andra, det komplicerar ju saker och ting lite extra. Allt för att livet inte ska vara för enkelt antar jag.

Det där med att vara duktig är starkt förknippat med mätbar och tydlig prestation, och ju större och mer omfattande desto duktigare. Och alla vill väl vara duktiga, eller? Om inte tonfall och så avslöjar något annat så ses det som en komplimang. Men ibland är det faktiskt duktigare att INTE göra något, eller att göra LITE i stället för mycket. Inte bara för oss med t ex ME men i de fallen blir det ganska tydligt. Att avbryta kan vara så oerhört mycket "duktigare" än att fullfölja, att avstå kan vara så mycket duktigare än att genomföra, och det kan faktiskt vara lika svårt också. För ofta är det inte viljan som saknas, snarare tvärtom. Men, hur ofta säger vi "vad duktig du är" för att någon INTE gjort något?

Var det någon som förstod det där egentligen? Duktigt i så fall! 😊


Igår gjorde jag nästan ingenting, men inte för att jag var duktig utan för att jag saknade val. Jag lyckades inte ö h t ta mig upp ur sängen förrän en bit in på eftermiddagen, därefter tog jag mig med bilens hjälp ner till småbåtshamnen ett par km bort där jag satte mig och njöt av lugnet och åt medhavd mat. Efter lite stillasittande Pokemon-jakt landade jag och den tunga värkande kroppen åter i sängen hemma och middagen var av den lättlagade sorten (bakad potatis med tofuröra).

Idag var jag uppstigen redan före lunch minsann! 😏 Och planen är att ta en promenad idag. Till skillnad från igår är det soligt och ganska klart väder och dessutom vindstilla, vackert på ett annat sätt ... men jobbigare för mina ljusskänsliga ögon.

Någon kanske saknar mina Melodifestivalomdömen? Jag ber i så fall om lite mer tålamod, för jag tänkte ger er dem efter sista deltävlingen som jag kommer att få se i efterhand. Så kanske om en vecka eller så? Än så länge kan jag i alla fall säga att första deltävlingen varit generellt bäst av de tre som hittills avklarats och att herr Malmsjö tyvärr landar på sistaplatsen individuellt. Men det återstår alltså sju bidrag som kan ersätta honom på den positionen för jo, det är tyvärr fullt möjligt att vara ännu sämre 😱. Mello spränger gränser!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...