tisdag, april 03, 2018

No sugrör needed.

Förvisso blev cheesecaken något lösare än jag önskat men den gick att äta med sked 👍. Och smaken var det inget större fel på, pappa tog t ex en bit till och makens exakta ord var "för jävla god". Så som den goda, generösa och omtänksamma människa jag är så ger jag er receptet. Fritt från animaliska ingredienser of course.

Botten: mixa 200 g digestivekex, blanda med 65 g smält vegetabiliskt margarin och tryck ut i en form (ca 22-26 cm i diameter) med löstagbar kant.

Grädda i 175 graders ugnsvärme 8-10 minuter och låt sedan svalna.

"Ost"lager: Blanda 3 burkar (a´ 150 g) Oatly påMackan med saften och det rivna skalet från 1 liten citron. Koka upp 1 dl Oatly iMat som matlagningsgrädde med 1 dl gelésocker multi, låt koka ½ minut och blanda ner detta väl. Häll smeten på digestivebotten och ställ kallt minst någon timme.
(Och vill ni då få snäppet bättre resultat än jag så öka mängden gelésocker något och balansera ev. med mer citron för att få rätt syrlighet. 1½ dl gelésocker och 1 stor citron skulle jag testat nästa gång).


Fruktlager: Mixa ca 5 st (10 halvor) avrunna konserverade persikor fint. Koka upp 1 dl av spadet ihop med 1 påse vege-gel och tillsätt detta. Häll smeten ovanpå "ost"lagret och ställ kakan kallt yterligare någon timme.
(Gör jag kakan fler gånger, vilket maken hemskt gärna vill, så tar jag nog 2 påsar vege-gel).

Sen kan ni väl dekorera efter egen fantasi. Jag använde mörka chokladpluppar och de röda godisbitarna ur Tutti Frutti original som numera är veganvänliga.

Ett påsklov som sonen säkert upplevde som jättekort men jag tyckte kändes evighetslångt är så vardagen tillbaka så smått. En halv dag ensam i ett tyst hus var oerhört välbehövligt, men snart kommer grabben hem och jag ska väl försöka ta mig upp ur sängen. Någon gång. Så småningom. För går man inte upp kan man ju inte gå och lägga sig igen.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...