torsdag, januari 04, 2018

Ryktet om min död är starkt överdrivet!

Vem var det som gjorde det uttrycket berömt? Mark Twain va? Det kändes i alla fall passande här... för både jag och bloggen har faktiskt trots över en veckas tystnad överlevt övergången till år 2018. Det har kostat på, men vi hänger med än.

Min tanke var att jag skulle komma igång med mina promenader igen efter nyår, men min kropps respons på det nu är "men du sa faktiskt inte hur långt efter nyår så jag strejkar fortfarande". Den passade också på att få en rejäl allergisk reaktion mot armbandet på min FitBit, så även om jag hade kunnat promenera hade jag inte kunnat registrera steg, puls och så ändå. Men nu är reaktionen behandlad och armbandet preparerat för att förhoppningsvis undvika att samma sak händer igen, så det återstår "bara" att resten av kroppen ska bli med på noterna igen. Aaaaaaany day now. Kanske. Förhoppningsvis.

Jag kunde i alla fall inleda det nya året med uppfräschat snyggt hår, med nya slingor och ansade toppar. Blondie is back!

Nyårslöfte, har jag något sådant? Ja faktiskt. Jag har bestämt ett gemensamt sådant för mig och maken: att bli mer resurseffektiva när det gäller maten. Att minska svinnet, ta bättre hand om resterna, planera bättre. Både för plånbokens skull och för miljöns. Vi var på rätt spår ett tag när vi nyligen fått det nya avfallshanteringssystemet, men sen tappades fokus igen. Jag har försökt få upp oss på banan igen men inte fått med mig den där andre parten men nu har han lovat att skärpa till sig han också. Genom att skriva det här kanske han känner sig extra pressad 😊.

I övrigt känns det som att mitt liv ligger i pausläge. Jag väntar på ett besked som kan påverka min framtid på ett betydande sätt och innan det kommer har jag svårt att dra upp planer och riktlinjer för min vardag. Det är frustrerande att inte kunna påverka, bara vänta. Tålamod är inte min starka sida, för att underdriva något...

Något jag dock är i full gång att planera är årets julfest. Ja ni läste rätt. Julfest. Efter nyår. Julen är ju faktiskt inte slut än och vad passar bättre än en fest med jultema Tjugondedag Knut? Inte mycket... Maten är i alla fall planerad, och ska delvis testlagas i helgen, det mesta till dukning och pynt är fixat, tävlingar och lekar är åtminstone till viss del förberedda och gästlistan är lång även i år. Det är tur att vi har hyfsat rymligt hus 😏.

Nyår ja, det firades faktiskt här hemma också. Så mitt i julfestplaneringen fick jag skifta fokus och tänka på nyårs-dukning och -pyntning 😊. Men det gick bra det med.

Vi var tre familjer, samma som förra året, 6 vuxna och 5 barn mellan 6 och 14 år. En familj fixade förrätt, lekar och skumpa till tolvslaget. En fixade dessert, snacks och en del läsk. Och vi själva fixade välkomstdrink, varmrätt, lite mer dricka o s v. Min kropp tackar mig för ett sådant upplägg 👍. Det kändes också bra att vara här hemma, nära min säng ifall jag skulle behöva den. Det gjorde jag med facit i hand inte, men jag låg utfläkt i soffan ett tag. Och mina fina gäster tyckte det var helt i sin ordning ;) . De är bäst 💗.

GOD FORTSÄTTNING på 2018 önskar jag och bloggen er alla!


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...