onsdag, december 27, 2017

Lucka 25 och så vidare då?

Julen är ju faktiskt inte slut för att julafton är det. Jesus har ju inte ens haft födelsedag då! Eller, nu hade han av allt att döma inte födelsedag i december ö h t utan en helt annan del av året men juldagen är ju den dagen som ska symbolisera hans födelse. Så, nu har vår krubba befolkats lite mer. Josef och Maria är anlända, Jesusbarnet är fött och ängeln har börjat vaka över stallet.

Stall förresten... det sägs inte rakt ut i Bibeln att Jesus föddes i ett sådant. Det står bara att han lindades och lades i en krubba. Att det handlar om ett stall är ett senare antagande av samma typ som det att de vise männen var tre till antalet för att det nyfödda barnet fick tre gåvor.

Jesus föddes enligt julevengeliet "Den helga natten" mellan 24 och 25 december. Och de tolv heliga dagarna sträcker sig från 26 december till och med Trettondagen 6 januari.

26 december är ju annandag jul och helt utan kristlig anknytning har den i modern tid angett starten för handelns mellandagsrea. De senaste åren har det dock blivit ganska vanligt att rean startar redan på juldagen i vissa typer av affärer även om en stor del av detalj- och fackhandeln fortfarande håller stängt den 25:e. Jag har själv hållt mig långt ifrån alla köpcentrum men däremot handlat en försenad julklapp till mig själv på Apoteket Hjärtat. Med hjälp av ett prisvärt paket, rea och extra rabbat via kupong kunde jag köpa fyra delar av den hudvårdsserie jag använder för ungefär hälften av det normala priset separat

Sonen som blivit ruggigt rik i jul vill förståss kika på lego nu i rea-tider, men den biten får hans pappa ta med honom imorgon. Det har mitt energikonto absolut inte råd med, i princip samtliga uttag därifrån går till nyårsförberedelser. Som t ex idag när jag utövade den mycket ansträngande sysslan att visa för maken vilken bordsduk han skulle stryka 😊. Men, jag har faktiskt gjort något mer konkret också: jag har gjort två sorters godis. Inget avancerat, men ändock.

Annandag jul är en av de dagar vi svenskar äter mest pizza förrutom nyårsdagen som står i en klass för sig. Men vi åt pizza igår, hemmagjord och animaliefri. Idag var min middag samma som min frukost och min lunch: ris a la Malta med mandarinklyftor. Gött!

Imorgon börjar allvaret igen för maken i form av jobb. Sonen har nästan två veckors ledighet kvar och jag... tja jag har det som jag har det. Lille julafton och julafton verkar ha varit de allra sämsta dagarna under denna svacka, så ruggigt usel tajming kan man också ha 😔, och jag känner mig nu på uppåtgående. Vilket innebär en stor risk för övertrassering av energikontot eftersom jag ju VILL så mycket. Så, jag måste påminna mig själv om att göra de där små små uttagen därifrån och vila emellan för att inte krascha helt igen. Idag påminnde dock kroppen mig själv, efter lugna besök i två nästan folktomma affärer och en liten bilfärd dit och hem däckade jag i sängen tre timmar. Det är till stor del därför jag sitter här mitt i natten och bloggar ( i skrivande stund är klockan kvart över två), sömnen hamnade helt ur fas. Men det är nog snart dags att försöka locka hit John Blund.

En god fortsättning på julen, som alltså inte är slut 😊, önskar jag er!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...