söndag, december 10, 2017

Lucka 10: När andra ljuset brinner...

... är snart Lucia här. 
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär.


När andra ljuset brinner var det tänkt att vi skulle adventsmysa med de små gudbarnen och deras föräldrar, men sjukdom satte stopp för det och styrdes om till lite minijul nästa helg i stället. För ovanlighetens skull var tajmingen rätt bra, tur i oturen, för min kropp är ännu inte så värst pigg. Dessutom har jag middagen klar i form av rester från pappas födelsedagsfirande igår så det kan nog bli en bra söndag ändå. Om jag orkar ska jag provbaka en kaka jag tänkte göra till julfesten tjugonedag Knut, om den blir bra alltså. Den som lever får se.



Andra söndagen i advent innebär i år att det är precis två veckor till julafton. Den liturgiska färgen är blå och evangelietexterna i Svenska kyrkan belyser temat Guds rike är nära.

Förrutom att andra adventsljuset tänts här hemma har dagen till ära två granar kommit på plats. Små granar av plast, inte som ersättning för den vanliga julgranen som dröjer ett tag till utan som ersättning för det gran- eller tallris jag alltid förr tog in och klädde till advent. Ja alltså innan min rackarns allergi gjorde det omöjligt. Eftersom jag spenderar tråkigt mycket tid i sovrummet får den ena öka mys-stämningen där och den andra har sin plats på skänken i vardagsrummet.

Idag 10 december är det Nobeldagen och även Internationella dagen för mänskliga rättigheter. Malin och Malena har namnsdag, Malena ersatte Judit (som nu har en annan namnsdag) så sent som 1986. För precis 20 år sedan spelade Thomas Ravelli sin sista match för IFK Göteborg. Vi kan också gratulera Kenneth Branagh, den nordirländske regissören och skådespelaren som bl a gestaltat Kurt Wallander i de engelsktalande versionerna av TV-filmerna, på hans 57-årsdag! Jag var ju faktiskt med i en av hans filmer. Jo, det är sant! Den uppmärksamma kan se mitt hår i en halv sekund ungefär 😊. En hel dags arbete för det lilla, det är tufft att vara skådis!

Och, dagens kanske viktigaste! I skrivande stund faller det faktiskt något som med god vilja kan liknad vid snö från himlen! Det behöver ju inte betyda ett skvatt, det är trots allt södra Skåne vi pratar om, men har jag riktig tur så kan det kanske bli lite vitt. Fast, när hade jag riktig tur senast? Det verkar inte vara min lott i livet...

Usch vad bitter jag lät där. Sorry 😑. Jag är bara så himla sugen på snö 😁❄⛄

(Edit: innan färdigställande och publicering av inlägget har redan det lilla lilla vita övergått till att bara vara vått. Typiskt men föga oväntat. Bättre lycka någon annan gång!)

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...