onsdag, oktober 11, 2017

A halleluja moment!

Som Kishti Tomita skulle ha sagt...

Bong Touch of Taste har i sitt sortiment en Brynt Schalottenlökfond, den måste vara det bästa som hänt i livsmedelsbranchen sedan skivat bröd. Eller sedan Pulled Oumph. Idag gjorde jag den godaste grytan sedan jag slutade äta kött, banne mig. Hösten är räddad!
Vill ni också göra en himla god helt vegetarisk gryta? Klart ni vill... Så här kommer receptet.

Tina ett paket Hälsans Köks filébitar, tärna en stor paprika och skär ca ½ liten purjolök i ganska stora bitar.

Hetta upp neutral olja i en gryta, fräs sedan filébitarna på medelvärme tills de börjar bli lite ljust bruna. Salta och peppra. Tillsätt paprika och purjolök och låt fräsa i ca 5 minuter. Rör om då och då. Häll sedan på vatten så det precis täcker bitarna och grönsakerna och häll i 1½ msk av fonden, låt sedan småputtra ca 5 minuter. Nu återstår bara att hälla i ca 1½ dl havre"grädde" och reda på valfritt sätt (jag använde majsstärkelse utrört i lite vatten), om man så önskar färgsätta med lite coloritsoya (det gjorde jag) samt ev. smaka av med lite mer peppar.


Jag åt med lite ris och en tomat- och löksallad, hade jag orkat hade jag gjort blomkålsris i stället och det lär ha blivit minst lika gott.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...