torsdag, juni 08, 2017

Vissa dagar är viktigare att fira än andra.

Det var ju Sveriges nationaldag i förrgår. Men inte bara det, det var även färskpotatisens dag! Det firades givetvis genom att stoppa de goda knölarna i munnen för första gången i år. I dess ära delger jag er några favoritrecept.

Färskpotatissallad
Tvätta potatisen och skrubba lite lätt men låt det mesta av det tunna "skalet" vara kvar. Koka i rikligt saltat vatten tills de är precis klara, överkoka inte! Dela i mindre bitar och när de fortfarande är varma så häll över olivolja, vitvinsvinäger och vatten i lika delar blandat med rikligt med hackad dill. Rör runt ordentligt och tillsätt sedan tunnt klyftad rödlök, avrunna majskorn och lätt krossat flingsalt. Rör runt igen och låt vila minst en timme innan serveringen. 

Vitlökspotatis
Tvätta små potatisar och lägg i en ugnsfast form. Dela vitlökar i klyftor, behåll skalet på och lägg i riklig mängd ihop med potatisen. Salta och peppra lätt och ugnsstek på 200 graders värme med neutral olja och/eller smör tills potatisen är gyllene utanpå och mjuk inuti. Det tar cirka en halvtimme, längre tid om potatisarna är större såklart. Rör om då och då. Vitlöksklyftorna kan nu lätt tryckas ut ur sina skal och blir milda men ändå smakrika, de ger även en lätt vitlökssmak åt själva potatisen under tillagningen.

Rostad timjanpotatis
Tvätta potatisen, dela eventuellt de allra största men i övrigt är storleken inte så viktig, och lägg i en ugnsfast form. Smält smör, eller veg. margarin om man då föredrar helvegetariskt som jag, och tillsätt rikligt med torkad timjan. Låt timjanen fräsa i smöret/margarinet i någon minut. Häll sedan detta över potatisen, blanda väl och strö över flingsalt. Ugnsrosta på ca 225 grader ungefär hur länge som helst. Nej inte riktigt men denna variant är svår att tillaga för länge, så länge man rör om då och då och inte snålat med fettet 😉. Nu i tisdags blev jag distraherad av annat under middagstillagningen och hade potatisen i ugnen nästan 1½ h och det blev hur bra som helst.

Nu ska jag ju för mitt eget bästa inte äta så mycket av såntdär kolhydratrikt, så när jag väl gör det så ska det vara så gott som bara är möjligt 😋,

Dagen före färskpotatisens dag var det studentdag för ena kusinens dotter. Jag tog med mig denne stilige man som jag hittade på vägen...
... men det var något välbekant över honom ändå.

I alla fall blev det en väldigt trevlig kväll och del av natt, det är inte ofta hela (okej, halva då) tjocka släkten träffas numera, och studentskan var glad och upprymd så som det ska vara. Jag och den där stilige mannen, som faktiskt fick följa med mig hem, var inte i säng förrän strax före halv fyra på natten vilket förklarar den sega starten på nationaldags-EFITen i förra inlägget 😉.











Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...