onsdag, juni 28, 2017

Hur ska ni ha det egentligen?

Oh traditioner är viktigt, vi ska göra som vi alltid har gjort, inga nyheter ska komma in här och förstöra våra högtider! o s v... Känns igen va? Men, när det då återigen regnar på midsommarafton, då jäklar klagas det minsann på att det är precis som vanligt. Ska allt vara som det brukar eller inte? 😁

Ja, jag har faktiskt firat midsommar jag också. Och firandet började nog ganska typiskt svenskt men hamnade snart på lite andra spår. Men vi tar det från början.

Jag har en del vänner som har den dåliga smaken att bo långt ifrån mig. De påstår förståss att det är jag som bor långt ifrån dem, men jag vet givetvis bättre. Hur som helst så bor en av de vännerna (som vi kan kalla LB) med make 2 timmars bilfärd härifrån, ute i de småländska skogarna. Och ytterligare en vän (som vi kan kalla LJ) med nytillkommen sambo och blivande make bor ytterligare 5 timmar därifrån. Vi tre tjejer har känt varandra i typ 15 år, bl a var vi alla ihop när LJs nu 16-åriga yngsta barn tog sina första stapplande steg och LB är fadder till vår son. Bara en sådan sak! Vi beslöt oss i alla fall för att fira midsommar ihop och lyckades t o m få till det med scheman och semestrar och grejer. Så, Småland it is! De mest långväga gästerna ankom redan på tidiga morgontimmen och sov sedan några timmar i ställets tjusiga husbuss innan jag, maken och sonen anslöt på förmiddagen. 

Sen började det alltså typiskt svensk med gubbröra, sill och potäter, öl och snaps, midsommarstång och utomhusätande, jordgubbar och grädde. Och regn som därefter fick oss att flytta inomhus... 
Vackert, inte sant?

Lugnet före stormen.

Gott gotti gott gott

Ingen gubbröra för mig, men däremot
kavring med jättgod tofuröra.
Sen blev det lite som det blev. Regnet tilltog mer och mer så de suspekta gurklekarna värdinnan LB planerat blev inställda. Jag är inte ensam om att vara sjuk tyvärr så olika delar av sällskapet drog sig tillbaka lite omlott med varandra sådär. Andra delar av sällskapet borde kanske ha gett fasen i den där sista dillsnapsen, ja det vet väl de flesta hus kass man kan bli av dill? Det blev både armbrytning och något jag tror skulle föreställa brottning. Grillmiddagen blev kraftigt försenad p g a vädret, och p g a att vi bara vägrade överväga andra tillagningssätt. Och delvis också p g a att det helt enkelt inte fanns någon grillkol inom räckhåll den tid vi egentligen hade tänkt börja med maten. Maten som sedan dessutom åts i skift eftersom en del av oss behövde vila vid olika tillfällen. Sonen som i början av kvällen var trött och hade hemlängtan kom sedan in i andra andningen och ville helst ö h t inte gå och lägga sig alls. Hundarna och hundmänniskorna tävlade om vem som kunde vara knäppast. Ja, ni fattar...
Småbarn roar sig lätt.

Till slut lugnade sig regnet såpass
att vi kunde grilla.

Nån måste ju lösa världsproblemen.

Låter det rörigt? Jo, det var det väl. Men, det var trevligt! Och är det någon man ska spendera en såndär knasig dag med så är det dessa människorna. Det slår liksom över såpass mycket att det går varvet runt och blir helt normalt 😀.

Eftersom min hälsa inte ville samarbeta riktigt så åkte vi hem på midsommardagens kväll, vi hade egentligen tänkt stanna en natt till men kroppen min ville inget annat än att gräva ner sig i sängen. På söndagen kom sen LJ med sällskap hit, de klarade sig bara utan oss i ett knappt dygn 😉, sen var de tvungna att komma hit och snacka skit och grilla lite till (med kol, utan regn). Jag väljer att se det så i alla fall, och att vi erbjöd sängplats så de kunde åka till Tyskland över dagen på måndagen var väl mest bonus. Ja så bestämmer vi att det var 👍

Till sist undrar ni givetvis vad en vegetarian äter på ett svenskt midsommarfirande? Jo jag åt som sagt kavring med tofuröra (havrefraiche, tofu, rödlök, citron, dill, tångkaviar, peppar). Därefter färskpotatis med mer av den där röran samt något så skumt som gravad morot. Jag är ofta inte mycket för krystade vegetariska försök att ersätta animalier men blev nyfiken på den där morotsvarianten, eller fejklax, eller flox som den ibland kallas, mest för att den var vacker. Så jag provade och det smakade helt OK. Men mest var den fortfarande fin att titta på 😉. Man ugnsbakar hela morötter på saltbädd, drar av skalet och lägger i en lag gjord på vatten, ättika, socker, dill, senapsfrön, lagerblad och rökt flingsalt. Och när de gottat sig i några timmar eller helst över natten skivar man dem tunt helt enkelt. Jag ska absolut göra som dekoration på smörgåstårta någon gång!

Ja och så åt jag såklart jordgubbar, och på kvällen blev det grillade oumphspett, bearnaisesås och potatisgratäng.

Jag hoppas ni alla, ja alla som bryr sig då, hade en trevlig midsommarhelg! Med eller utan dill, med eller utan regn, med eller utan lek med gurkor... 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...