måndag, april 17, 2017

Snö i hela landet i påsk! skrevs det.

Inte menade de landet Sverige antar jag, eller så tror de att vi här nere fortfarande hör till 
Danmark. För nån snö har vi inte haft. Däremot så var tydligen Gud väldigt kissnödig hela påskaftonen för rackarns vad det regnade! Igår däremot var det mest soligt och bara svaga vindar, 
inte så himla varmt dock. 

Men en sak i taget... På långfredagen förra året var bäste vännen med flickvän och hennes barn 
här på äggmålning, äggjakt och grillmiddag. På långfredagen i år var samme vän med 
samma flickvän här utan barn för fika och en massa snack, och mycket delad frustration 
över skolor och skolpersonal som inte har den kompetens de borde ha att ge stöld åt barn i behov 
av särskilt stöd. Det är inte kul att andra också ska behöva stånga pannan i väggen av samma 
orsak men jäkligt skönt att kunna ösa ur sig med någon som faktiskt på riktigt förstår.

Den regniga påskaftonen då, då kom mina päron och min syster med barn hit. Nå't 
traditionellt påskbord blev det inte, men det blev äggmålning, påskfrågesport och både 
förrätt och efterrätt med påskinspiration i alla fall 😊.
Våra samlade konstverk
Min egen mat var helt animaliefri, och utöver att de andra även fick gubbröra och grillad 
fläskfilé så var deras också det. För eventuell inspiration visar jag min 
"veganska" påskaftonsmeny:

Snittar med påskröra.
Röran bestående av smulad tofu, hackad rödlök, citronsaft,
hackad dill, tångkaviar, havrefraiche och äggfri majonäs.
Liknande röra kallas ofta för "vegansk skagenröra" på
vegetariska receptsidor.

Grillade Tzay-filéer med sallad, bearnaisesås
och äggstra krämig potatislåda.

Bearnaisesåsen är färdigköpt Rydbergs från påse, helt
vegetabilisk. Och i gratängen hade jag förrutom
potatis, morot och kryddor havregrädde och "ost" från Violife.

Äggande citronkaka.
Hembakt citronkaka, utan ägg och mejerier, med
citronglasyr och gul pyntgelé.
Serverades med havrebaserad vaniljsås.
Påskfrågesporten var förresten svårare än jag trodde. Vet ni t ex varför påsk heter Easter 
på engelska? Hur mycket godis vi i Sverige äter under påsken? Och vad Golgata betyder?

Påskdagen kom så, med torrt väder, och jag drog med mig maken ut på en promenad. Den blev längre än jag tänkt vilket märks på kroppen idag men det var väldigt behagligt och uppfriskande. Sen bor vi ju med härlig natur runt hörnet också...







Inte helt tokigt va?

På kvällen hade jag en del att fixa med och när jag kom hem vid 22-snåret blev det 
inga barn gjorda om man säger så... men jag förbarmade mig i alla fall över lite av 
kakan  som var kvar sedan påskafton. Snäll som jag är offrade jag mig.

Ja, där har ni större delen av min påskhelg. 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...