fredag, februari 17, 2017

Nu blev det sådär igen.

Jag började skriva ett inlägg om hur varierande dagsformen kan vara när man har de sjukdomarna jag har, hade i huvudet en klar tanke om hur jag skulle beskriva mina svängningar den senaste veckan koncist och tydligt och inte alltför deppigt och gnälligt. Jag kom en bit på vägen, och sen körde allt ihop sig till en enda gröt i huvudet, jag tappade all antydan till röd tråd och inte minst blev jag sådär gnällig och tyck-synd-om-mig:ig som jag inte vill bara. Så, jag sket i't!

I stället blir det matblogg. Jominsann. Lite extra för den som är intresserad av att minska rejält på kolhydraterna av olika skäl.

Paj är gott, inte sant? Och vill man då käka lågkolhydratkost så finns det ju lite olika recept på lowcarb- eller LCHF-pajdeg. Men ingen av de jag ätit hittills har varit särskilt goda, och är det inte ändå fyllningen som är godast? Så, mitt tips är att skita i pajskalet helt om man nu inte vill äta vanligt av någon anledning. Eller OK, skita i det bör man kanske inte göra. Men strunta i det då? Hoppa över? Inte bokstavligt då... Jag kallar det här helt enkelt Paj utan skal.


Man får givetvis ha den fyllning man själv föredrar. Skinka, broccoli, svamp eller whatever. Men två nycklar till ett bra resultat är 1) mycket ost och 2) "äggig" äggstanning. Detta för ett tillräckligt fast och fint resultat nu när inget skal finns att hålla allt i örat. 

Jag själv gjorde sisåhär: 100 g riven ost, 25 g strimlade Pärsons "Vegoskivor", en näve tärnad paprika och lite purjolök blandades och fördelades i 2 små (ca 14 cm i diameter) runda formar. Äggstanningen gjordes av 2 stora ägg, 0,75 dl grädde, 0,75 dl mjölk och en nypa paprikapulver och hälldes sedan över. Ca 20 minuter i ugnen på 200 grader - sen var det klart. 

Perfekt att frysa in i portionsbitar, och dessutom gott att äta även kallt. Men ni bör låta pajen tina upp först 😁.

Kolhydratinnehållet i en sådan där paj är ca 5-6 g, lite beroende på vad man väljer för ost bl a.

Och så en grej till. Bröd. Eller i detta fallet "bröd", för på riktigt är det väl inte bröd... men brödsubstitut. Det finns en uppsjö av recept även på sådant. De godaste, enligt mig, är de som innehåller en massa frön och hackade nötter och så. Men de orkar jag inte baka 😉, plus att jag tycker de ofta är lite för mättande. Precis som att fyllningen är det godaste med pajen är pålägget det godaste med mackan, det ska mest finnas där för att ha nåt att lägga det gottiga på, så jag vill ha nåt "bröd" som inte är för mäktigt. Här är ett recept som inte har nötter och sådant i sig men ändå är lite stabilare än t ex oopsies som mest smakar ägg: 



Kesobröd
125 g keso (eller annan cottage cheese såklart)
3 ägg
3 msk kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
en nypa salt
2 tsk bakpulver
1 msk rapsolja
Vill man ha ett bröd fri från keso-klumpar mixar man keso och ägg med t ex stavmixer i en skål, annars rör man bara ihop det. Blanda övriga ingredienser väl och tillsätt sedan ägg/keso-blandningen och rör ihop. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt eller i en ugnsform, ca 1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. Låt svalna och dela i bitar. Jag tyckte det blev lagom med 6 bitar där varje bit sedan delas på tvären till två tunnare mackor.

1 bit, på mitt sätt då, ger ca 2 g kolhydrater.

Och ja, ni FÅR lov att ha frön och nötter i om ni vill 😉.

Imorron kväll blir det hemkörd pizza till middag, och finns orken ska jag i samma veva passa på att göra en laddning pizzabullar till. Gott gotti gott gott!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...