lördag, januari 07, 2017

Nu blir'e matblogg!

En kompis till mig gjorde pizzabullar härom dagen och visade dem på sin blogg.
Och det är ju faktiskt perfekt ha-i-frysen-mat, så jag blev inspirerad... och beslöt att 
testa att göra low-carb-pizzabullar på den botten vi använder nu för tiden. Ingen jäsning, 
bara en sån sak 😉.

Jag tyckte resultatet blev bra så här kommer ett recept... ish...

Botten
Vispa ihop 0,4 dl grädde (visp) med 1 msk fiberhusk och 2 ägg tills det liksom blivit fluffigt. Rör sedan ner 50 g fint riven hårdost av parmesan-typ (jag använder 
Formaggio utan löpe) och låt smeten stå och svälla fem minuter.

Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, Jag har gärna pappret på ett galler i stället för 
plåt, jag tycker botten lossnar lättare då. Nu när ni ska göra bullar så bred ut 
kvadratiskt eller rektangulärt.

Grädda i 175 grader ca 15 minuter, botten ska vara mjuk men sammanhängande 
liksom. Ta då ut den, lossa försiktigt från pappret med en bred stekspade och lägg 
sen på fyllningen.



















Jag hade tomatsås, hackad lök, ost, Pärsons vegeskivor, lite tomatsås till, 
mer ost och så oregano.




















Rulla ihop... Jag skulle med facit i hand ha rullat längs kortsidan i stället för 
långsidan för att få rullen lagom tjock men men det gick fint ändå.



















Skär i lagom skivor, lägg i muffinsformar och toppa med ytterligare lite ost. 

Grädda i 200 grader ca 10-12 minuter. Klart! 
 

Om jag hade rullat från rätt håll och om man har en normal mängd fyllning 
tror jag det blivit 8 lagom stora muffins av en sats botten. Jag ska minsann så 
snart jag orkar göra minst två laddningar till och stoppa muffinsen i frysen. 
Smidigt som mellanmål och utflyktsmat om inte annat!

Fast nu väntar vi på att kvällens gäster kommer och har middagen med sig 😉
Så'nt gillas!! 👍

2 kommentarer:

Sandra sa...

Åh dem ska jag testa 😀

Jennie sa...

De var lika goda kalla direkt ur kylskåpet! :)

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...