onsdag, december 14, 2016

Lucka 13: Staffan var en stalledräng, Eller?

Jo nästan i alla fall. På riktigt tycks han ha hetat Stefanos och varit stallknekt hos Herodes. Det var Stefanos som sägs ha sprunit till Herodes och berättat om stjärnan han sett över stallet där Jesus föddes. När Stefanos stenades till döds blev han den förste kristne martyren, i vår del av världen kallad sankt Stefan. Stefanos/sankt Stefan ses som kyrkans första diakon och finns avbildad i en del svenska kyrkor iklädd diakondräkt. I vissa sammanhang, främst inom den katolska kyrkan, benämns han Den helige Staffan.

Slut på dagens lektion!

Trots att Lucia nu passerats har det inte bakats några lussekatter här hemma. Jag tror t o m att sonen glömt bort det vilket jag inte har något emot. Jag har inte ens sett något lussande "på riktigt" i år, hade först tänkt ta mig till jobbet i går eftermiddags/kväll och se/lyssna på barnen där men näe. Jag orkade inte. Men när jag kom hem diskuterades det på ett nätforum kring SVTs Luciamorgon och Cecilia Vennerstens sånginsats sågades, så jag var såklart tvungen att gå in på SVT Play och kika. Visst, Vennersten har väl aldrig varit nån stor sångerska sådär så jag hade inte blivit förvånad om jag inte gillat vad jag hört, men SÅ himla illa var det väl inte (men en för gäll röst för såna finstämda sånger). Men det är klart, jag kanske är lite förlåtande mot henne eftersom Oscar Zia lät så mycket sämre... Näe, det där var inte helt lyckat. Om man vill vara snäll...

Det är nästan så denna sånginsatsen var bättre:

 

Och när vi ändå snuddar vid temat Det var bättre förr

 

Hoppas ni hade en trevlig Luciadag igår!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...