måndag, december 05, 2016

Äta bör man, annars dör man.

Jo jag vet, äta gör man ändå dör man... men nu ska vi inte vara så negativa!

På den tid jag fortfarande åt bl a fisk gjorde jag några gånger en silltårta som var himla god. Sen när jag slutade med det så gjode jag en lakto-ovo-vegetarisk variant med bl a hackat ägg i. Och nu med inspiration av vegetarisk "Skagenröra" som jag sett och läst om har jag testat att göra tofutårta, helt utan animalier. Den blev så bra att jag måste delge er receptet. 

Gillar man inte alls tofu (fast det smakas knappt att det är tofu i) eller inte kan äta sojaprodukter så kan man absolut välja bort den och öka mängden fraiche och grädde i stället. Man kan såklart använda kavring eller liknande i stället för proteinbröd om man känner för't. Ja man kan t o m använda komjölksprodukter om man så skulle önska, det finns ingen lag mot det eller så... Men, såhär gjorde jag till en liten söt form med en diameter av i runda slängar 13 cm:

Först mixade jag 2 skivor Markattas proteinbröd och tillsatte 1 msk smält vegetabiliskt margarin, det ska bara vara såpass att det binder ihop brödsmulorna lite när man trycker till dem. 


Sen hälldes brödblandningen i formen och trycktes till så mycket det gick, och formen ställdes sedan i kylen en timme.

Därefter körde jag 75 g fast tofu i mixern en kort stund och blandade den med ca ½ dl finhackad rödlök, 1 msk torkad dill och 1½ dl havrefraiche samt drog några varv med pepparkvarnen.

Nu till det mest spännande: geleringen! Det finns lite olika varianter på vegetabilisk ersättning för gelatin så man får kolla vad som gäller för just det man själv har. Här är min variant:

Jag försökte räkna ut hur mycket vätska den färdiga röran skulle motsvara, lite osäker på hur det skulle fungera med en såpass fast blandning som detta ändå var, och utgick sedan från doseringen på förpackningen. Efter att jag klurat en stund vispade jag ner 1 tesked av geleringspulvret i 1 dl havregrädde och ½ dl rismjölk och lät koka upp under omrörning.
Därefter åkte detta ner i tofuröran tillsammans med 1 msk tångcaviar och sedan rördes allt ihop innan det hälldes ner i formen och plattades till. Nu var det dags att ställa härligheten i kylen och hoppas att det skulle stelna...

Det gjorde det! Hyfsat i alla fall. Men nästa gång ska jag öka lite till på 
geleringen för att göra tårtan lättare att dela. I alla fall, jag dekorerade med citron 
(var är den där dillkvisten när man behöver den?), tog försiktigt bort kanten på
formen och.... voila! En tofutårta!

Dags att provsmaka...

Åh! Gott! Jättegott! Så glad jag blir 😋

Några tips dock: 
- Denna tyckte jag var lagom som t ex förrätt eller nu till frukost, men 
som del av en buffé eller liknande (julbordet t ex) så rekommenderar jag att minska på 
fyllningen i förhållande till botten så tårtan blir tunnare. Annars blir det
nog lätt för mäktigt (1/4 av tårtan till frukost gjorde mig proppmätt). 
- Till personer som inte gillar frön och så'nt i bröd bör man nog
använda t ex kavring, för fröna i proteinbrödet har liksom överlevt mixningen 😉.
- Och jag tror att en ljus öl är den perfekta drycken till 🍺.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...