söndag, december 04, 2016

Lucka 4: Varde ljus; och det vart ljus.

Jo, jag skrev rätt. Det vart ljus. Vart betyder i detta fallet "blev" och är imperfektformen 
av verbet varda. Så nu vet ni det.
(redigering: och imperfekt heter numera preteritum, det påminndes jag nyss om. Va di ska klödda ti de!)

Var vart det ljus då? Jo förrutom i Första Moseboken så vart det ljus lite överallt 
idag. På skithuset t ex. 
Varför ska det rummet undantas från advents- och julmyset? Tvärtom 
snarare, om det är någonstanns det absolut kan behövas något stämningshöjande 
så är det väl där? Under några dagar till får belysningen dessutom
extra uppbackning av glöggdoften.

Det vart till slut också datumljus. Hemma hos kompisar härom kvällen var jag 
oerhört noga med att deras ljus inte skulle brännas för långt, men vårt eget blev ö h t
inte påtänt förrän idag när vi åt seeeeen frukost. Det tog sin lilla tid, men nu är vi 
i fas med tiden igen!

Och det vart också ljus på borden inför helgens julfest. Eller i alla fall två
av dem, för duken till det tredje bordet var för liten! 😨😱 Förstå traumat! Nu
måste jag ge mig iväg imorron och försöka få tag på rätt duk i rätt storlek och därmed
rädda julen för alla. Det är ett tungt ansvar som vilar på mina axlar. 

Alltså, i lucka fyra finner vi ljus, ljus och åter ljus. Adventstidens och julens kanske viktigaste inredningsdetalj.

Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus. Och Gud såg att ljuset var gott; 
och Gud skilde ljuset från mörkret. 
Och Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det vart afton, 
och det vart morgon, den första dagen.
- 1 Mos. 1:3 -

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...