onsdag, november 09, 2016

Dagens snackis...

... är såklart valet av USAs näste president. Jag tänker inte grotta ner mig i det här på bloggen, de flesta av er kan nog ändå lista ut vad jag tycker om att den som ska efterträda Barack Obama är en man som verkar sakna all förståelse för vilket ansvar alla behöver ta för att ge miljön och klimatet en chans för framtida generationer, som upprepade gånger visat en nedlåtande attityd och rent förakt för bland annat vissa folkgrupper, kvinnor och människor med funktionsnedsättningar och som visat sig inte vilja respektera den demokratiska grund och rätt till sina åsikter som han själv åberobar för att komma till makten. Bara som exempel. Ironin i det faktum att den som vunnit valet är samma person som haft som upprepat mantra att valsystemet bygger på fusk är också svår att bortse från. Ja ni kan som sagt säkert lista ut var jag står, och jag lämnar frågan dithän för tillfället åtminstone.


Om inte presidentvalet hade lagt sig i vägen så hade väl dagens snackis här i min landsände varit snökaoset! Ja det snöade minsann igår. Jag mätte inte men jag tror att det bildades ett snötäcke som var flera centimeter tjockt faktiskt. 

Givetvis försvann det sedan igen snabbt som en anka bajsar. Men hey, man får vara glad för det lilla! Som flickan sa...












Och på tal om vinter... dags att köpa nya varma kläder? Syntet, of course :-)

Ett lite mer verklighetsanknutet tips är att de säljer thermoleggings på Rusta, 3 par för 99 spänn och många olika färger. Som hittat.







Efter två nästan helt sängliggande dagar hade jag idag tänkt klara av att göra något vettigt, som att fixa veckans matinköp. Den planen smög sig kan jag säga, det kom annat i vägen som tog av energin i stället. Kanske imorron? Men jag har i alla fall här från min halvliggande position skrivit inköpslistan, bara en så'n sak, och så smått börjat planera för julens vegetariska käk. Jag har också bestämt mig för att ha en helvegetarisk dag i veckan, alltså utan även ägg och komjölksprodukter. Jag höll mig helt åt vegankost ett tag för en del år sedan, men tyvärr är det lite svårt för att få till en bra kombination mellan det, mina svårigheter med vissa konsistenser (ja smaker med) och kraftigt kolhydratreducerad kost vilket är min bästa chans att till slut lyckas gå ner i vikt. Åtminstone om man ska äta någotsånär varierat. En dag i veckan, kanske blir det i förlängningen fler, är en bit på vägen i alla fall.

Förresten har jag på senare tid gått med i några grupper för vegetarianer och veganer på facebook. Och i framför allt en av dem  får jag definitivt en ökad förståelse för den syn många blandkostare har på  i synnerhet veganer. Herregud så mycket ilska. Och så mycket dumhet.  Om de beter sig ens i närheten av lika illa utanför dessa stängda grupper bidrar de definitivt till att ge veganer dåligt rykte. I gruppernas info står klart och tydligt att det är en grupp om och kring all form av köttfri kost, d v s även lakto-ovo-vegetarisk sådan, och att personangrepp och härskartekniker m m inte är tillåtet. Men så fort nån råkar fråga om eller ge tips om köttfria måltider som innehåller mjölk t ex så blir det rena krigsstämningen och förolämpningarna haglar helt skamlöst, och det sägs vara "elak provokation mot oss veganer" att lägga upp foton av dagens middag innehållande ägg. Att man liksom om man inte tål sådana foton kunde gått med i en av alla grupper som bara är för de som äter helvegetariskt/vegankost i stället och då slippa dessa hemska foton av mat med ägg eller mjölk i är tydligen en dum tanke. I alla fall, i en nyare variant med samma grundtanke som nyss nämnda grupp verkar det vara lugnare i alla fall och där har jag fått en hel del nya idéer och tips. Bl a på en mjölkfri ost som sägs smälta bra och funka bra på pizza och i gratänger. Den är nu inköpt och väntar på att testas. Men första helvegodagen blir på fredag då det t ex till middag för både mig och maken blir jämförande av två olika vegetabiliska alternativ till Pulled Pork. Den ena, Pulled Oumph, har jag redan provat och den är gooood. Den andra varianten är från Vegme och ska testas för första gången. Spännande!

Pulled Vegme med bröd, grönsaker, barbecuesås
och äggfri majonäs

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...