lördag, augusti 06, 2016

Home sweet home.

Igår kom vi hem efter en fem nätter lång vistelse vid Blekinges kust. Och även om vi haft det till större delen bra så nog var det skönt att komma hem. Till den egna duschen och toaletten inte minst ;-), till den egna sängen, till mer varierade matlagningsmöjligheter o s v. Och till husmålningen som Peter säkert saknat jättemycket! :-D

Vi körde i alla fall upp i söndags och tog oss i princip raka vägen till Järnaviks Camping belägen mellan Karlshamn och Ronneby. Där hyste vi in oss i en liten stuga med två dubbelsängar och ett kylskåp typ. Och såklart "en våning upp", inte optimalt för sjuk tant. Men å andra sidan kändes det mer avskilt och skönt att hamna några meter från vägen där alla gick (utom de som ogenerat sneddade och genade hur som helst).

Ganska snart insåg vi att vi missat att ta med oss en del grejer så det blev att besöka närmsta större affär för inköp av bland annat glas (det blev några i hårdplast och ett par riktiga vinglas på 10-kronorsmarknaden), tallrikar (engångs då picnictallrikar i plast inte fanns), värmeljus och batterier. Men sen var det hög tid för middag. Avancerat värre: korv med bröd! Tillagat med hjälp av den nyinköpta bärbara söta grillen.

Förrutom grillen var nog den viktigaste delen av packningen myggspiralerna som tändes i flertal varje eftermiddag och placerades utanför dörren till stugan. Nog för att jag blev biten ändå, men utan dessa hade det blivit etter värre.

På tal om matlagning så bjöd måndagsfrukosten bland annat på nykokta ägg. Prisa herren för stormköket! En väldigt fiffig grej...

Måndagens datum var 1 augusti, med andra ord vår bröllopsdag. 18 år tidigare hade vi blivit man och hustru, och nu några kilon och många erfarenheter rikare och en hel del hårstrån fattigare (en av oss i a f) tänkte vi turista lite i Karlshamn och sedan käka middag på en hyfsad restaurang. Det senare var lättare sagt än gjort det. Först gällde det att via ett slött Internet hitta nåt ställe som erbjöd ett trevligt vegetariskt alternativ, och sedan kolla så att de ö h t hade öppet. Men det verkar som om Blekingebor inte käkar middag ute på måndagar! Samtliga ställen vi lockades av stänger tidigare på just måndagar. Typ halv tre, tre och så'nt. Övriga dagar i veckan kunde man få käk där fram till nio åtminstone, men inte måndagar inte.
Till slut fick vi inse att det fick bli en vanlig pizzeria i stället och den med bäst omdöme med bra läge fick sig ett besök av oss. Det gick fint det med. Maten var god och riklig... och Karlshamn är en mysig stad! Fast ungefär lika sjuk-tant-vänlig som vår stuga: mycket backe upp och backe ner.

Vi avslutade i alla fall med lite guldkant i form av först välkyld öl i riktiga ölglas ;-) resp riktigt Coca-Cola ur glasflaska nere på campingens servering och sen skumpa på "vår" lilla terass.

Våningssängar var det ja förresten. Man kan ju tänka sig att man kanske sover rätt kasst och vaknar tidigt när sovförhållandena inte riktigt är som hemma. Men killarna i mitt liv är inte "man" i så fall. Undantaget en enda morgon så var de sjusovare av rang, och med undantag av en enda natt somnade även sonen snabbt. Undertecknad var väl inte riktigt lika bra på att sova, det blev för ljust i stugan aldeles för tidigt på morgonen, det var aldeles för varmt, sängen knakade för mycket, mannen andades för högljutt och låg för långt bort för att kunna puttas på vid snarkande o s v. Men jag kan ju sova knackigt hemma också, så...

I alla fall tog turistandet ut sin rätt och vi beslöt oss för att stanna på campingområdet hela tisdagen och slappa så mycket vi kunde. En viss son med mundiarré satte vissa hinder i vägen för det men planen lyckades kanske till hälften i alla fall.

Något bad i havet blev det dock inte, det blåste såpass mycket att den där överhettade känslan uteblev. En liten, med betoning på liten, bergsklättring blev det dock (att komma upp gick bra, att komma ner blev besvärligare), följt av en runda minigolf som JAG VANN! Hurra!! Extra lämpligt eftersom uteserveringen precis bredvid banorna var välbesökt denna kväll och publiksiffran därmed var uppe på minst 10...

Middagen blev åter avancerad. Rester från måndagens kebab på pizzerian värmdes upp och korvar och majskorvar grillades. Ja och korvbröd brändes, inte en gång och inte två utan tre... men lite svinn får man kanske räkna med.

Stay tuned, fortsättning följer.