onsdag, juli 27, 2016

Jag är ledsen men...

... jag har inte så mycket tid att blogga just nu. Jag har fullt upp med att peka ut var Peter missar när han målar huset :-D

Men jag bjuder på en liten sammanfattning av de senaste 10 dagarna i alla fall. Senast jag skrev laddade jag inför SommarRock i Svedala och hotade med att ge en recension. Den kommer här...

Först var det då lite tribute till Kiss. Och Dressed to Thrill gjorde sitt jobb bra, jag upplevde dem som goda musiker som verkligen gillar låtarna de spelar men som insett att de faktiskt inte kan låta precis som sin förlaga. Något en hel del cover- och tributeband har svårt att acceptera.
Den som vill kunna ana lite om hur det lät kan klicka HÄR för en film på youtube (inte min egen).

Och därefter, huvudanledningen till att vi åkte dit, tAKiDA. Och de gjorde oss inte besvikna denna gången heller. Jag var lite dåligt förberedd på de nya låtarna eftersom jag förrutom ett spår inte lyssnat på senaste skivan sedan den släpptes men även de fungerade utmärkt live. Enda två minusen under giget var dels Robbans lite väl långa "allsångsskrikpartier" och dels en av mina grannar i publiken som var så störig att hans flickvän skällde ut honom och gick därifrån när hon inte fick honom att skärpa sig. Men annars alltså: bra som vanligt! Och jag såg t o m en hyfsat positivt skriven recension i en av morgon- eller dagstidningarna, det är inte så vanligt när det gäller dessa grabbarna.

Litet axplock från mig bara, jag vill ju inte uppleva hela spelningen genom kameran ;-)


Hmm, vad hände se'n? Jo vi började förbereda huset för målning. Skittrist! Själva målningen syns liksom, man ser direkt resultat, att något händer. Men först tvättningen av fasaden och därefter grundandet med silikonbinder är i stort sett osynligt arbete. Men, det måste göras. Ska sanningen fram så gjorde Peter det mesta av det och jag skötte markservicen så gott jag orkade, men det är ju viktigt det med ;-)

Till slut gick så även Peter på semester, i fredags arbetade han sista dagen på en månad. Jag och Simon tog tåget in till stora staden Malmö och lunchade på urtjusiga restaurangen McDonalds innan vi gick vidare till Folkets Park. Där mötte Peter upp och vi gick tillsammans in på Terrariet/Malmö Reptilcenter och kikade på diverse söta och betydligt mindre söta djur. Inkl fladdermöss som jag inte riktigt var beredd på, de hängde under rören inne i "aphuset" och såg allmänt räääliga ut. De flesta andra läskiga typer var liksom instängda, men dessa... Irk! Men det var rätt intressant, och en del ormar t ex var betydligt mindre än jag trodde. I gengäld var några av spindlarna större än vad jag tycker borde vara tillåtet.


När vi glott klart blev någon, inga namn nämnda, akut sugen på mjukglass så det blev att leta upp varsin sådan innan vi vände hem till Trelleborg. Simon stannade därefter hemma resten av dagen, men vi andra två bytte om till något hyfsat anständigt och begav oss på nytt in till Malmö. Denna gång var målet Hyllie och Emporia där vi avnjöt italienskt käk på Vapiano. Och italienskt vin, även om vi startade med ett från Argentina. Kvällen var vädermässigt perfekt, och promenaden hem från bussen var en härlig avslutning.

Några strandbesök har också hunnits med. I torsdags tog jag mig en god stund själv i Skåre, och i lördags spenderade jag och Peter några timmar där mitt på dagen. Ca 20 grader var det i vattnet, uppfriskande kan man säga ;-)


Senare på lördagen var vi betydligt aktivare då kompisar dragit ihop ett gäng för brännboll och grillning. Hur kul som helst, även för mig som gjorde det bästa av en kass kropp.

Ja och så var det det där med målningen då. Den är faktiskt påbörjad. Mer än så egentligen, för hela själva betongtegelfasaden åt norr har fått sin första strykning. Det är rätt häftigt hur det nästan dyker upp ett helt nytt hus. Sen har första laddningen sten till framsidan också anlänt vilket förstärker förändringen ytterligare. Men, en hel del återstår. Resten av fasaden och muren ska målas, och sen ska hela få en strykning till. Därefter ska grunden målas (bör gå hyfsat snabbt för det är inga stora ytor, vi ska bara bestämma nyans), och så ska vi se till att få hem lite mer sten att täcka marken ännu bättre med. Detta ska vara klart innan Peter börjar jobba igen har vi bestämt. Därefter återstår att måla det vita, d v s träpartier, fönster och plåt. Men den delen får komma lite pö om pö framöver, det är inte jätteakut.

Foton? Nja ;-) Jag vill egentligen vänta tills det är mer färdigt. Men en tjuvkik kan ni få, såhär såg det ut när målningen nyligen påbörjats:
Snygg färg va?

Utöver detta har jag bl a hunnit med att se väninnans ofödda dotter på ultraljud, fånga ett gäng Pokemons, idka civil olydnad genom att gå emot pilarna på IKEA, få bekräftat överrörlighet samt beordras avspänningsträning av sjukgymnasten, bli myggbiten under fotsulan, vara nära att svimma inne i en affär som följd av för lite mat och framför allt dryck i värmen och köpa en snygg klänning som bara kan användas som planerat om jag hittar den perfekta BHn... Vissa saker är värre än andra ;-)

Sådär, nu är ni uppdaterade om mitt liv. Visst kan ni sova bättre nu?

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...