fredag, juli 08, 2016

Det finns ingen hejd på min huslighet ibland.

Första omgången körsbärslikör är klar! Och ja den kan drickas direkt, men blir 
förhoppningsvis ännu godare efter en månad eller två.

Vill ni testa? Gör såhär:

Skölj och kärna ur körsbären och lägg i en glasflaska eller glasburk. Häll på okryddat 
brännvin, vodka eller annan "neutral" sprit så att det täcker bären ordentligt. Jag tog 
en billig Tysklandsinköpt vodka, såg ingen anledning att använda finspriten. Sätt på 
locket/korken och låt stå och dra i 3 dygn. Skaka flaskan/burken då och då.


Sila av bären, filtrera även genom kaffefilter om ni vill ha en helt klar dryck, och 
häll upp den nu kryddade spriten, som f.ö går bra att snapsa ;-), på noga rengjord 
flaska (knappt halvfull). Späd ut med lika delar vatten. Koka ihop en sockerlag av 
1 msk socker och några stänk vatten per dl o-utspädd sprit, tillsätt den och skaka ihop. 
Färdigt!

Det KAN ske en viss efterjäsning i flaskan under lagringstiden men den bör vara 
såpass ringa att alkoholhalten inte påverkas nämnvärt. Så den bör med andra ord landa 
på ungefär hälften av alkoholhalten i den sprit ni använde från början.

Ena kusinen med make ska få utsättas för första provsmakningen ikväll :-) Modiga typer.

Sylt/marmelad har jag gjort en provsats av, men jag vill göra utan socker så jag måste kolla upp det där med vetetabiliskt geleringsmedel som fungerar ihop med t ex stevia. Tips, någon? Agar, eller agar agar, finns ju men det känns inte riktigt rätt i sammanhanget... (fast jag har förvisso inte testat). Annars får jag väl göra saft i stället och ge bort för här dricks det inte upp.

På tal om något helt annat: nästa lördag ska jag se/höra på tAKiDA igen! Yey!! På Sommarrocken i Svedala för andra gången för övrigt. Och i oktober blir det rock x 2. Sedan tidigare är Rock of the 80's på Malmö Arena, och nu även VOLBEAT (plus bl a Airbourne som jag är lite spänd på) på samma ställe veckan före. Oktober kan bli en bra månad...







Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...