torsdag, mars 17, 2016

Mmmmm, så gott med pannkakor!

Så tänkte jag i eftermiddags när jag ur frysen plockade fram burken med etiketten "Pannkakor m. lite mjöl" ur frysen, satte fram dem för upptining och såg fram emot att avnjuta dem nu ikväll.

Här är min kvällsmat:
Konstiga pannkakor eller hur?

Jo serrni det är såhär att det kan vara vettigt att se till så att etiketterna på frysburkarna stämmer.

På tal om mat så är det kris på riktigt nu när det gäller vikten. En evig följetång det där. Jag har ju ett minst sagt jobbigt förhållande till mat och har varierat rejält i vikt under mitt vuxna liv. Om vi då betänker att jag har en förmåga till känsloätning, är oerhört mycket bättre på att gå upp i vikt än att gå ner (no shit) och nu p g a sjukdom har en fysisk aktivitetsnivå lägre än nå'nsinn så är det kanske inte så svårt att gissa vilken ände av vikt-skalan jag befinner mig nu.

Men det är inte bara jag som befinner mig där. Min äkta hälft gör mig sällskap. Vi måste se till att göra sällskap neråt också. Dags för försök nummer..., sjuttiosexton?


Sjukdom var det ja. Idag påbörjades min somatiska utredning och misstanke finns om en kronisk sjukdom som många av mina symtom som tidigare setts som isolerade öar i så fall gemensamt hör till. För första gången blev också svaret på frågan om patienten bedöms kunna återgå i arbete "Kan ej bedömas i nuläget" istället för att tidigare ha varit "ja" eftersom man utgått från att det handlat om utmattningssyndrom och/eller depression. Diagnoser man nu alltså frångått. Givetvis är det inget positivt i sig att även läkarna är osäkra på om jag kommer att ha arbetsförmåga framöver, det är ganska nedslående för jag vill absolut inte vara ofrivilligt färdigjobbad vid 40, men det visar också på vikten av att denna utredningen genomförs ordentligt och det minskar nog dessutom risken att försäkringskassan ska överväga att neka sjukpenning så länge den pågår.

Så idag fick jag användning av min lååååånga lista med symtom och blev 5 rör blod fattigare. Nytt läkarbesök om en månad, och då är förhoppningsvis den läkare som jag listats hos frisk igen. Jag skulle varit hos honom härom dagen men fick p g a hans sjukdom träffa en tillfälligt inplockad läkare idag i stället. Jag är glad att hon ändå kickade igång utredningen, allt lär ta tillräckligt lång tid ändå.

Annars då? Jo jag använde min lilla energireserv till att äta påsklunch på jobbet idag. Åh vad jag saknar ungarna, kollegorna, jobbet, lönen :-D... Efteråt satte jag mig nere vid stranden en timme och bara kopplade av och njöt av omgivningen. Har jag sagt hur priviligerad jag känner mig som bor och lever nära havet? Jaså, det har jag... OK, men det tåls att sägas igen! Bara kolla! Såhär ser det ut strax nedanför min arbetsplats:

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...