måndag, mars 07, 2016

Ibland vill jag bara isolera mig...

... i en liten bubbla för att slippa påminnas om hur jädra korkade folk kan vara.

T ex hade jag sluppit bli varse "folks" resonemang i efterdyningarna av det tragiska mordet på 15-årige Arminas på en skola i Broby i början av året. Den 14-årige mördaren åtalas inte, vilket givetvis från bajsbrunt håll kopplas till att han (liksom offret) var invandrare och därför slapp undan. Men hallå, hur kan så många i övrigt fungerande vuxna inte veta att straffmyndighetsåldern (även kallad straffbarhetsåldern) i Sverige är 15 år? Helt utan urskiljning utifrån var du eller dina föräldrar är födda.

Jag hade sluppit märka av hur många som utgår från att personer med osynliga sjukdomar och funktionshinder bara hittar på, när man rimligen OM man nu hittat på hade valt att hitta på nåt som gynnar en själv... och inte t ex nåt som omöjliggör och t o m förvärras av det man helst av allt vill syssla med. Och hade man hittat på hade man väl hittat på nåt som folk tror på? För ingen vill väl bli misstrodd, eller? Alltså hade jag hittat på en sjukdom hade jag velat ha nåt som blir bättre ju mer jag bowlar och går på fester och konserter och annat kul och som blir sämre av allt tråkigt hushållsarbete t ex. Jag hade inte valt att hamna på akuten eller bli matt, yr och svag 3 dygn efter 2 seriers kägelvältande eller bli i princip sängliggande i minst ett dygn efter en kvälls social samvaro med vänner. Men, jag kanske är ett unikum?

Många självgoda personer helt utan självinsikt hade gått mig spårlöst förbi, de hade inte haft tillträde till min bubbla med verklighetsfilter.

Och jag hade kanske kunnat leva lyckligt ovetandes om att "men så har människor alltid gjort/sagt" tydligen är ett försvar för ungefär vilka handlingar, beteenden och uttalanden som helst.

Bara som exempel då.

Å andra sidan är det många och mycket jag saknat där i bubblan, så kan den inte vara högst tillfällig och selektiv vill jag nog vara utan den ändå. Jag får väl öva upp min förmåga att skaka av mig och traska vidare, förrutom de tillfällen jag verkligen har både tid och gott om ork att reagera, informera och upplysa. Hur lär man sig det tro? Är det ö h t möjligt?

Annars då? Tja...

Jag håller på med lite detektivarbete efter att flera försändelser försvunnit innan eller efter att de nått vår brevlåda för ett tag sedan. Jag vill ha tag på lite detaljer från avsändaren innan jag gör en polisanmälan.

Jag och några medhjälpare försöker få till en present till gode vännen som fyller 45 och som absolut inte önskar sig något mer än vårt sällskap på firandet (men så fungerar det inte nej).

Dassaholken fortsätter fylla på vatten i behållaren även efter att den är full (dagens intressantaste va? Erkänn!).

Hemmet har utsmyckats med två nya ljuslyktor, tänka sig (hängandes från taket för omväxlings skull)!

Och sist man kanske inte minst: det har tagits nya familjefoton, utan att fotografen förvarnat så det är ett under att alla blev så pass bra ;-) Framöver får man nog vara noga med att vara hel och ren och sminkad och grejad även vid minsta fika-stund.
Såhär såg vi ut igår med magarna fulla av våfflor:

1 kommentar:

S sa...

Mm, fast det är ju mycket folk inte vet, T ex att det är olagligt att ha sex med ungdomar under 15 år även om de är med på det. Det är en sak som tyvärr inte verkar gå in. Det är ju redan olagligt att ha sex med folk om de inte är med på det, så självklart gäller det alla under 15 också. Så tror de att om 14-åringen är med på det så är det inte olagligt.

Eller att det krävs bevis i en rättegång även om 99% tror att den åtalade är skyldig. Det missförstår folk också ofta.

Klart att folk blir frustrerade när brottslingar släpps fria, men i de flesta länder kan man ju inte fängsla en 14-åring oavsett vad denne gjort... Tack och lov för det men kan verkligen förstå att folk känner frustration om ingen påföljd alls sker när det gäller mord, men jag skulle tro att andra påföljder än åtal sker ändå. Man kan ju inte åtala och fängsla barn.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...