måndag, november 16, 2015

No soup for you!!

Sorry, ni som inte sett aldeles för många avsnitt av Seinfeld fattar nog inte nåt av det utbrottet. Vi tar om det från början.

Söndag = soppdag. Ja inte sådär alltid liksom men igår var det söndag och då åt vi soppa. Så...

City Gross hade billig högrev härom veckan och på mitt initiativ så köpte vi några kilo. "Men jag har aldrig tillagat högrev annat än som färs" menade maken. "då är det väl dags nu!" resonerade jag. Så jag bad mästerkockan Anita om några tips :-) och igår var det dags att prova det första av dem: gulaschsoppa. Jag fixade recept, tärnade potatis, rev citronskal och pressade citronsaft, ansvarade för kryddningen, var arbetsledare och övervakade processen. Maken gjorde... resten... ;-) Vi utgick från Anitas recept, anpassade utifrån mängden kött och följde det nästan. Såhär gör ni Johanssons gulasch:

Gör 1½ dl köttbuljong av tärningar + vatten (vill man stila använder man egen fond och så men vi hade liksom inget att basera nån fond på). Tärna 600 g högrev, i ca 1x1 cm stora bitar, och bryn i en klick smör. Tärna 2 stora morötter smått och 3 potatisar något större samt finhacka en lök. Tillsätt detta till det brynta köttet, rör om och låt fräsa en stund. Därefter: i med ½ dl tomatpuré, rör om och fräs ett par minuter till. Och sen smaksätts med rivet skal av en liten citron samt saften av densamma, ca 2 msk torkad timjan, ca 3 msk paprikapulver samt ca 10 drag på vitlökskvarnen (bara för att jag kom på att mannen glömt ha i färsk vitlök från början). 3 msk vetemjöl får också åka i, rör om, och tillsätt sedan buljongen. Koka upp och låt därefter puttra smått i ca 3½-4 h. Ja det klarar sig själv där på spisen så ni får massor gjort under tiden!

Servera med creme fraiche smaksatt med peppar och flingsalt, lite färska grönsaker och vitlöksbröd. Typ såhär:

Makens omdöme: mycket gott. Så testa vettja! Jag smakade ju inte, och var inte ö h t förtjust i nötkött (undantaget lövbiff och färs)ens innan jag blev vego, men det doftade väl kan jag säga.

Jag åt också soppa, men den gick betydligt snabbare att fixa. Jag tog helt enkelt tomatsoppa från frysen, hade i quornfärs och kryddade upp med tacokrydda. Lite hackade färska tomater och majskorn de sista minuterna och voila! En god tacosoppa. Fint med vitlöksbrödet till.






Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...