fredag, september 05, 2014

Det närmar sig...

... valdagen, och precis som vid senaste valet handlar majoriteten av snacket om ett visst parti. Sverigedemokraterna. Förvisso handlar deras egna valkampanjande mycket om att de är EMOT saker andra partier är för och väldigt lite om vad de själva är FÖR (radioreklamen är ett bra exempel, där de nämner en sak alliansen vill, en sak de rödgröna vill och ingenting om vad DE vill utan bara om hur fel de andra har, de nämner att landet måste förändras men inte HUR det ska förändras) men det är synd att övrigt valsnack i så stor utsträckning funkar likadant. Mycket om hur man är emot andra partier, och ganska lite om vad man själva är för och hur man vill uppnå det. Jag upplever att fler väljare är osäkra in i det sista detta året jämfört med de senaste riksdagsvalen, och stämmer den upplevelsen med verkligheten kan jag förstå det eftersom partierna är så dåliga på att synliggöra vad de egentligen går till val på. Själv är jag dock inte det minsta osäker på vart mina röster ska gå.

Och på tal om nyss nämnda parti... Jag säger som inför förra valet att nej, alla som röstar på dem är inte rasister. Men alla som röstar på dem röstar in rasister i styrande positioner, det har ju visat sig gång efter annan att toppnamn efter toppnamn uttalar hets mot folkgrupp på sociala medier, talar nedlåtande om personer baserat på hudfärg och ursprung, bär nazistiska symboler, ger stöd åt nynazistiska rörelser o s v. Alla som röstar på dem går rasismens ärenden. Något alla "jag är inte rasist, men..." bör vara medvetna om. För mig handlar detta egentligen inte om politik, utan om grundläggande människosyn.

Men, något helt annat... Imorron ska Simons födelsedag firas med lite kalas lite i efterskott. Men något stort firande blir det inte, i år slog vi rekord i att krocka med något annat (jobb, festivaler, sjukdomar och så) så det är inte så många som kan komma. Det finns fördelar med det dock, Simon blir liksom firad extra många gånger i stället :) I förrgår av sin farmor och farfar och i tisdags av fadder T med tillbehör ;-)

Jag skrev för någon vecka sedan att det var festlighet efter festlighet ett tag framöver. Och det byggs bara på. Nästa helg ska vi på knytiskräftskiva där vi lär träffa en massa nytt folk, såväl som några "gamla" godingar. Sen KAN det vara festfritt ett tag... vi får väl se.

Tyvärr är det inte bara roligheterna som byggs på, utan även lite jobbigheter. Jag går inte in på detaljer här, det skulle nog ö h t inte gå att förklara, men det är lite... rörigt i mitt liv just nu. Det är många bollar i luften och jag är lite dålig på att jonglera. Men, det löser väl sig denna gången också. Det brukar ju faktiskt göra det. På ena eller andra sättet. På så vis är livet rätt förutsägbart ibland.

Något som nu i efterhand, med mer vetskap om hans mående, kanske var om inte förutsägbart så i alla fall smått väntat var Robin Williams tragiska bortgång. Han är ett tydligt exempel på att skratt och leenden inte måste betyda lycka och välmående. Här är i alla fall ett rätt intressant klipp från när Mork möter Robin Williams.

För min del är det dags att ta mig i kragen och utföra nåt vettigt. Joho, det händer faktiskt!!!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...