tisdag, oktober 01, 2013

Plus och minus. Bra och dåligt.

Jodå, det blev en grön vecka! Sephåphan! Och den gröna veckan resulterade i ett minus på 3 kg, vilket ju är kul och bra och så men mest ett bevis på hur jäkla uselt jag äter i vanliga fall. Men som sagt, en hel vecka med utmärkta matdagar är inte fy skam.

Så började då en ny vecka igår. Och plötsligt blev det så mycket jobbigare, demonerna började spöka och jag hade t o m saker framme vid munnen och på väg in som absolut inte alls skulle dit... innan jag avbröt i sista stund. Lyckades ändå till slut få en grön dag, dock med två små gula prickar i form av en msk sylt till lunchen för att burgaren var för torr och lite för mycket nötter på kvällen. Framåt kvällen började näsan rinna...

... och i morse var det skallebank, frossa och näsinkontinens. Bacillerna verkar nu ha vandrat varvet runt i familjen och kommit tillbaka till utgångspunkten, d v s mig. Jomen tack så hemskt mycket då. Och dagen idag har varit kämpig. Vissa vill inte äta alls när de är krassliga. Jag vill bara äta och trösta mig själv. Eller JAG vill inte, men de där inre spökena vid namn ätstörning och matmissbruk vill. Till slut blev dagen en blandning av plus och minus.
* Skallebanksmorgonen fick mig att ligga kvar i sängen så länge jag bara kunde vilket ledde till att den planerade äggfrukosten blev en Nutrilett färdig shake i all hast vid ankomst till jobbet. Ingen giftig mat om man så säger, men inte riktigt vad jag egentligen borde få i mig. Och själva grejen att frångå planen är INTE bra för min del. Så: minus.
* Förmiddagsmellanmål: en näve rostade sojabönor. Plus.
* Till lunch blev det den medhavda korvlådan med ett glas mjölk till. Plus.
* I personalrummet fanns det gooooodis mitt framför näsan på mig. Jag tog INGET! Plus.
* Till mellanmål slank det utöver de medhavda oststavarna ner en halv macka med ungarna på jobbet. För den vanlige svensson är en halv macka inget att göra något väsen av, men för mig är det som sagt "farligt" att göra avsteg från planen för det är så lätt att jag ser dagen som misslyckad och fortsätter på samma väg. Dessutom trissas suget och efter en liten macka vill kroppen ha fler, och fler och fler. Så: minus.
* Dock: jag TOG ingen mer macka utan det stannade vid den halva. PLUS!
* Nytt mellanmål innan hemfärd från jobb: medhavd grekisk yoghurt med bär. Plus.
* Väl hemma var jag så trött och kände mig så dassig att jag inte orkade fixa riktig mat. Så det blev en Swebar (bar med chokladsmak) och lite jordnötter. Swebaren är okej som nödproviant på resande fot eller på jobbet om jag glömt maten hemma t ex, men ska inte vara i stället för riktig mat. Minus.

Jag får kalla denna dagen gul. Kostreggningen visar att jag hamnade på en okej energinivå och hyfsad energifördelning också, men det blev ett par dåliga val och ett tillfälle där suget tog över litegrann.

Summa summarum hittills: Av 9 dagar är 8 gröna och en gul. Ser fint ut, men trenden att det blivit tuffare de senaste dagarna känns inte riktigt bra. Det lär bli en kämpardag imorgon också!

(Ignorera detta:
Kod för att importera min blogg till Nattstad: 6315536277 )

1 kommentar:

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Bra kämpat! Du är jätteduktig även om du är krasslig, krya på dig!
Med vänlig hälsning Karolin

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...