onsdag, augusti 07, 2013

Matbloggeri - rödvinssås.

Ibland blir min rödvinssås fantastiskt god. Ibland blir den... mindre god... Idag gav jag mig fanken på att den skulle bli god och mätte ingredienserna och skrev upp noga så jag ska kunna göra om det sen. Och vet ni, den blev god!

Nu spelar förståss vinet en viss roll, jag använde idag ett chilenskt Cabernet Sauvignon och de flesta ganska "neutrala" viner funkar.

I alla fall, here goes:

Fräs 1 liten fint hackad gul lök2 tsk smör och 1 tsk olja tills löken är glansig och halvmjuk. Tillsätt 2 msk tomatpuré, rör om och låt fräsa med en minut.

Tillsätt därefter 3 msk vetemjöl, rör/vispa så det blandat sig jämnt med matfettet, samt ½ krm vitpeppar. Häll därefter på 1 dl vatten, vispa ut mjölblandningen ordentligt så det inte klumpar sig.

Tillsätt ytterligare 2½ dl vatten lite i taget, fortsätt vispa, och därefter 2 dl vin och ca 1/3 grönsaksbuljongtärning. Låt stå och sjuda i ca en kvart.

Smaka ev. av med 1 krm socker/sukrin/stevia. Avsluta med att smälta ner 2 tsk smör.

Man kan såklart reducera mer om man vill men här blev det 3½ dl färdig sås.

(Och för den som bryr sig om kcal och sånt kan jag berätta att 1 dl blev ungefär 120 kcal medräknat att en del av kcal från alkoholen kokt bort.)

Middagen idag, inkl rödvinssåsen, avnjöts förresten ihop med Per Morberg. Eller i alla fall ett vin från hans collection. Ett chilenskt Cabernet Sauvignon. Det är från samma distrikt som det vi brukar köpa billigt på Aldi i Tyskland. OK, Morbergs var liiiite godare, men inte mycket. Omdöme: Gott, absolut! Ganska neutralt, ingen personlighet som sticker ut direkt. Lagom torrt, det krullar sig inte bak på tungan. Och tveksam prisvärdighet (även om vi inte kan jämföra rakt av med så många sorter m t p sortimentet i Tyskland).


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...