tisdag, december 18, 2012

Smått å gott å blandat.

Eller som det också kan kallas: en osalig röra.

Först: Min jul går inte under för att de tagit bort den "svarta dockan" och den "judiske gubben" (som jag inte ens fattat skulle vara judisk) från de tecknade filmerna på julafton, jag kommer varken att svära över glöggen eller skriva under protestlistor. Däremot har jag svårt att greppa den del av förklaringen som handlar om att det anspelar på negativa stereotyper, och detta av två skäl. Dels för att jag inte ser det negativa i att vara framåt och kaxig, eller ha skägg och hjul, och dels för att i princip samtliga leksaker som går in i tomtens säck speglar just stereotyper. De kinesiska dockorna, med sina trippande steg och typiska frisyrer. Polisen med sin bistra uppsyn och batong. O s v... Däremot så har jag inte svårt att förstå det i förklaringen som handlar om att filmerna och dess utformning är sprungna ur en tid då den mer negativa synen på svarta och judar bl a var mer rådande även inom politiken och samhällsorganisationen, och då annorlunda-stämpeln var väldigt stark och allmänt accepterad. Eller att svarta och judar till skillnad från t ex kineser och poliser är en genom historien utsatt folkgrupp.

Sen: Jag går inte i taket när jag hör ordet negerboll. Jag antar inte att alla som säger negerboll är rasister. MEN att av ren princip "för så har jag/vi alltid sagt!" använda det ordet, och helt bortse från den nedsättande laddningen av ordet och hur det använts av vita för att nedvädera svarta till förmån för "men jag menar inget illa!" är för mig obegripligt. Med "så har vi alltid gjort"! kan man försvara det mesta, men det håller liksom inte. Och ja jag har det på nära håll också, och jag önskar att det gått att diskutera saken utan att det blir infekterat men... Nej ibland är det inte läge. När sonen härom dagen dock kom hem och sa att han blivit kallad neger på ett nedlåtande sätt (sammanhanget visar att det var nåt negativt, inget neutralt ord för mörkhyad), ja då sade något att det kanske är läge för en diskussion ändå.

Därefter nåt helt annat: Om ni tycker att det tar väldigt lång tid för era varma mackor att bli klara... så KAN det bero på att ni glömt sätta in dem i ugnen. Jag säger bara, det KAN vara så. Faktiskt.

En annan grej: Ikväll ska julgranen tas in, och imorron ska den kläs (av mig!). Och jag har ingen aning om hur den ser ut! Männen har köpt julgran utan mig, för andra gången genom tiderna. Förra gången överlevde jag, men... alltså statistiskt så närmar vi ju oss en katastrof mer och mer för varje gång så risken att det blev fel är större detta året. För att inte tala om nästa år, om det nu går vägen denna gången. Oh no, this has got to stop!

Och över till lite allvarligare saker igen: Domen mot mannen i Malmö som dödade sin före detta partner inför barnen ska granskas. Han dömdes inte till lagens strängaste straff, livstidsstraffet, eftersom mordet inte ansågs tillhöra de grövsta. Och utifrån det förstår jag att det ska granskas. För vad tillhör egentligen de grövsta morden om inte detta gör det? När mannen tidigare dömts för misshandel av kvinnan, där han upprepat hotat henne, där han sen förföljde henne och planerade mordet som sedan med stor grymhet utfördes inför ögonen på små barn. "Spännande" är fel ord, men det ska bli intressant att se vad granskningen ger för slutsats.

Och som avslutning: skolan. Sista dagarna för i år på plats på högskolan är passerade, men knappast sista skolarbetet. För om 5 veckor ska ytterligare två skriftliga arbeten in, och en av dem (en empirisk studie med fokus på interkulturellt språkliga lärandesituationer i förskolan) ska dessutom redovisas muntligt om ca 4 veckor. Så god jul på er! Nå, självaste julhelgen ska jag försöka koppla bort skolarbetet i alla fall. Försöka...

Ja, det var väl dagens röra! 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...