lördag, februari 11, 2012

Milkshakefusk, deglös paj och mello.

Idag när jag var och handlade på Maxi och gick förbi hyllan med proteinpulver så fick jag en idé. What about att mixa proteinshaken med glass? Då måste det väl bli nåt milkshakeliknande fast bättre för samvetet? På facebook fick jag däremot höra från vissa håll att jag skulle låta glassen vara och mixa med frysta bär istället. "Gott men inte milkshakeigt" tänkte jag. Men, det skadar inte att prova. Så till eftermiddagsmellanmål testade jag båda varianterna, en halv av varje.

 Först en chokladvariant av proteinpulver med chokladsmak, mjölk och en kula vaniljglass. Ner i mixern och efter 4 sekunder var det klart. Och gott!! Inte alls "pulvrigt" utan fin konsistens. Riktigt milkshake-lik. Klart godkänd!

Med denna sortens pulver, minimjölk och ca 35 g vanlig vanilglass blev ½ sats ca 160 kcal (16 g protein, 14 g kolhydrater och 4½ g fett).
Och sen en variant gjord på färdig proteinshake (Wieder Body Shaper) med jordgubbssmak och frysta jordgubbar. Detta gillade inte min slöa gamla mixer så bra, den fick slita hårt en bra stund för att få det hela färdigt. Men det var värt mödan för kanongott blev det och med milkshakeaktigt än jag trodde. Shaken är för söt att dricka som den är, men med osockrade jordgubbar i blev det perfekt.

I glaset på bilden är det bara så mycket som det blev av 1/4 shake, men beräknat på ½ sådan plus drygt 1 dl frysta jordgubbar blev det 90 kcal (13 g protein, 8½ g kolhydrater oc nästan inget fett).




Men, man kan ju inte bara dricka milkshake hela dagarna. Inte ens när de är ganska nyttiga. Så till middag idag blev det degfri vegetarisk chorizo-minipaj. Låter det skumt? Jomen det är inte så illa som det låter.

Tärna chorizon, strimla purjolök och lägg detta i små lätt smorda formar. Här är det suffléformar tror jag.

Toppa med riven ost.

Vispa ihop ägg med lite mjölk. Häll äggstanningen över.

Pudra över lite paprikapulver, mest för färgens skull.
Skjuts in i ugnen på ca 200 grader i ca 20 minuter.

Klart! Servera med en sallad eller sådär...

(Och ja, för mig räcker den portionen utmärkt, ni andra kanske behöver 2 eller 3 st ;-))













Och så är det ju Melodifestival. Igen. Förra helgen var jag som ni kanske sett på en helt annan typ av musikarrangemang men idag ska vi leka Svenssons riktigt ordentligt. Om vi kan hålla oss vakna. Peter brukar somna under programmets gång. Med med lite god fruktsallad (jordgubbar, ananas och vindruvor), kvarg och yoghurt smaksatt med vanilj och lite nötter kanske det går?

Jag lär väl återkomma med omdömen senare... Ja om låtarna alltså.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...