måndag, april 18, 2011

Ur barnamun.

Simon var med mig på jobbet idag och uppförde sig så exemplariskt att han fick 3 kr av vår gulliga praktikant, de var till för att handla klubba för på ICA sa Simon. Som den pedagogiska mamman jag är såg jag chansen till lite matte-träning och följande dialog utspelade sig.

Jag: Hur mycket pengar fick du?
Simon: Jag fick tre kronor.
Jag: Om klubborna kostar en krona, hur många klubbor kan du då köpa?
Simon: Då kan jag köpa tre stycken.
Jag: Ja det kan du. Men om priset på klubborna är 3 kr, hur många blir det då?
Simon: Då blir det bara en klubba, men det räcker ju.
Jag: Ja, en räcker absolut.
Simon: Mmmm...
Jag (beredd på att det blir en utmaning): Men du! Om klubborna kostar dubbelt så mycket som du har, vad blir det då?
Simon: *tänker lite* Då blir det dyrt!

Nice save! :-) Det svaret var så smart att han gjorde sig förtjänt av en liten fikastund nere vid havet.



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...