måndag, augusti 04, 2008

Skaffa barn - alltid rätt?

Nej, det tycker jag inte.....

Varför är det så hemskt att tycka att i vissa situationer och under vissa omständigheter är det inte rätt att (medvetet och planerat) bli förälder? Varför är det nåt av det värsta man kan tänkas säga eller tycka, att vissa under rådande omständigheter inte bör försöka få barn? Är barn verkligen en så självklar rättighet att det alltid är rätt att försöka bli förälder?

Nej, det tycker jag inte.....

Jag kan ta ett exempel. Anna och Pelle är 17 resp 21 år gamla. Pelle jobbar men bara deltid och har låg inkomst. Anna har ingen inkomst alls och har även hoppat av sina studier. Fram tills nyligen har Pelle misshandlat Anna. Anna genomgår behandling för depression. Får de barn blir de beroende av socialbidrag för att klara sig ekonomiskt. Men, det är absolut inte OK att tycka att de ska skjuta barnplanerna på framtiden. För Anna längtar sååååååå efter att bli gravid, och hon har faktiskt inte blivit slagen på en hel månad! Klart de ska gå på sina känslor och försöka få barn. Åldern betyder inget för mognaden. Och man behöver inte vara rik för att vara en bra förälder. Och han kommer aldrig at slå henne igen. Och depressionen kommer såklart att försvinna då hon får ett barn i magen att glädja sig åt. Eller??

Nej knappast.....

Att anse att det inte är rätt att under vissa omständigheter sätta barn till världen är inte att sätta sig på höga hästar, det är att se verkligheten som den är.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Och ingen säger att det är för alltid. Det finns något som heter "vänta" på bättre tillfälle...

-Maria N- sa...

Nä, men alltså... Man kan ju inte gå och vänta på det perfekta tillfället heller. Det lär inte dyka upp.

Fast är det som i ditt exempel är det väl lite för mycket som känns galet, ja.

Anonym sa...

Nej, det _perfekta_ tillfället kommer nog aldrig. Men ett _bättre_ tillfälle än när man redan innan man blir gravid vet att man kommer att få leva på försörjningsstöd.

Jennie sa...

Nej precis, det perfekta tillfället kommer nog aldrig. Men det finns ju gott om mellanting mellan det perfekta tillfället och att inte en enda omständighet är gynnsam

-Maria N- sa...

Jo, men ändå... Finns dessa personer i verkligheten? Och väljer de att skaffa barn? Jag blir lite tveksam faktiskt. För exemplet är så absurt extremt.

Självklart finns det bättre och sämre tillfällen, men bedömningen är ju individuell.

Jennie sa...

Jadå, de finns.... både just detta exakta exempel och andra på samma tema, med många dåliga omständigheter. Men man förväntas som sagt alltid, no matter what, anse det rätt att skaffa barn. Alltid.... det är min poäng.

-Maria N- sa...

Jamen, DET tycker inte jag heller.

Anonym sa...

Oh ja, de finns. Jag träffade en del av dem under mina år som yrkesverksam inom vuxenutbildningen...
Därför vurmar jag för denna andra chans.
Men jag har sett hur dåligt måååånga av dessa unga tjejer med småbarn mår. Inte alla. Men måååånga.

Anonym sa...

Jag är mest tveksam till när personer med ett pågående missbruk väljer att skaffa barn, eller ännu värre, personer med allvarliga förståndshandikapp. Det har gjorts reportage i media där man vinklat hur synd det är om föräldrar som fått sina barn omhändertagna, men sanningen är den att det är oerhört svårt att axla ett föräldraskap om man är svagbegåvad. (Vad heter det nu för tiden, funktionshinder?)
De barn som växer upp med föräldrar med väldigt låg IQ brukar redan innan skolåldern visa tecken på utvecklingsförsening till följd av understimulering. Inte så kul.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...