onsdag, december 08, 2021

Lucka 8.

 

Känner ni någon Virginia kan ni gratulera så hjärtligt på namnsdagen idag. När ni ändå är i gång kan ni gratulera Sinaed O'Connor på sin 55-årsdag.

Själv tänker jag för sista gången före jul ta mig in till The Big City. Ja Malmö alltså 😉. Inköp av julklappar och såntdär är avklarat sedan ett tag tillbaka, men det är några andra grejer jag vill kolla på och samtidigt kunna ta en halv dag i mitt eget förtjusande sällskap utan tidspress när maken slutar tidigt p g a läkarbesök med sonen. 

Merförsäljningen i detaljhandeln under december månad jämfört med en genomsnittlig månad ligger på ca 21 miljarder kronor. Störst uppsving har leksakshandeln, och ca 20% av all årlig sådan handel sker just i december. Även Systembolaget har sin största försäljning denna månad, och veckan före julafton toppar statistiken. Järn, bygg och färg var i Svensk Handels rapport för 2019 det enda område där decemberhandeln understeg genomsnittet för året. 

På julgodisfronten intet nytt? Jodå, igår kväll vred jag ihop lite ljus rischoklad att komplettera den mörka sedan tidigare, ja ni vet det där godiset som är världens enklaste. Jag skjuter fram skapandet av Mozartkulorna hela tiden, jag vet att de är pilliga att göra. Men ack så goda ... Kanske i morgon?

Det är ju mycket med choklad till jul och det har en förmåga att fastna runt midjan och få vågen att plågas. Men det finns hälsofördelar med faktiskt, t ex om man känner sig extra glömsk. Nåt som heter flavonoider och som finns i kakaon ökar blodtillförseln till hjärnan, vilket boostar minnesförmågan. Att äta choklad kan enligt forskning föryngra hjärnans minnescentra med upp till 30 år. Man kan ju argumentera för att det finns andra mer sundare sätt ... men nu ska vi inte vara petiga.


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...