måndag, december 06, 2021

Lucka 6.

 

Idag är det måndag, den 6:e december, Finlands självständighetsdag, TFFs 95-årsdag, Göran Perssons och Anitra Steens bröllopsdag, spanska konstitutionsdagen och inte mins min pappas födelsedag! Hipp hipp hurra! Ett år kvar till de 80 har han minsann. 

Nikolaus och Niklas har namnsdag idag. Och det förstnämnda namnet har absolut julanknytning. Sankt Nikolaus har ni väl hört talas om? Nikolaus av Myras dödsdag anges till just 6 december (år 343) och han var en biskop som sedemera blev katolskt helgon. Legenden säger att redan som spädbarn var lite ... speciell ... och bl a avstod från att dia sin mor på onsdagar och fredagar. Varför? Jag har inte den blekaste aning. Det sägs också att han under sin levnad kunde befinna sig på flera ställen samtidigt. Åh den som ändå kunde det ... Nu ska ju det där med legender tas med en rejäl nypa salt. Men framför allt var Nikolaus känd för sin givmildhet, bl a skänkte han bort hela sitt arv till fattiga och han räddade tre kvinnor från att prostituera sig för sin och deras familjs överlevnad genom att tre nätter i rad kasta in en väska med guld till dem. Den berättelsen sägs ligga till grund för dagens jultomte och Santa Claus.

För 5 år och 1 dygn sedan bakades det i det Johanssonska köket, det såg jag på facebook igår, och det rådde tydligen romantik och tvåsamhet i pepparkakeland. I år har jag beslutat att inte baka några peppisar, inte ens med färdig köpt deg. Det brukar mest vara jag som bryr mig, och jag jobbar på att plocka bort energikrävande onödiga saker. Därför har vi i år inte heller något pepparkakshus, den enda som verkar lägga nåt värde i det numera är jag som ändå knappt ser det då jag spenderar större delen av dagen i sovrummet så jag struntade i det helt. Hittills har ingen uttryckt någon saknad efter det så jag verkar ha valt rätt.

En annan fördel med att vi inte bakar pepparkakor är att det finns mindre onyttigheter här hemma att äta upp 😁. Det blir nog fullt tillräckligt av sådant ändå framöver. I synnerhet den kommande helgen då vi har adventsmys både fredag och lördag. Jag vet att man inte behöver frossa ohämmat för det, men ni vet lite av varje kan ändå bli en hel del ihop. Bäva månde vågen!


















På tal om onyttigheter, hur går det med Projekt Julgodis? undrar ni. Tack för att ni frågar! säger jag. Igår blev det inget gjort i den vägen, men i skrivande stund har första steget av fyra mot en för min del ny sorts godis tagits och av chokladen som blev kvar gjorde jag lite ischoklad som jag själv inte ens äter. Det förstnämnda är oliiiiidligt spännande.


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...