onsdag, maj 27, 2020

Jag tror jag kan ha en ny karriär på G.


Antingen rådgivare åt NASA eller spåkvinna. För tidigare ikväll publicerade jag denna bild på Facebook med texten "Nämen Musks rymdfilur har ju mössan på sned! Det där kan väl aldrig gå bra om de inte ens har koll på det 😱".

Och vad skedde typ 1½ minut senare? Jo då kom beskedet att uppskjutet skjuts upp. Förvisso hade man redan innan förvarnat om att risken kunde finnas, men ändå!


Idag har jag gjort något jag sällan gör nu för tiden. Jag har skött veckohandlingen av mat. Det är dels påfrestande kognitivt, jag har problem med att liksom söka av hyllorna samtidigt som jag helst inte ska krocka med någon eller något. Och dels är det trots självscanning och hjälp att bära in grejerna från bilen påfrestande fysiskt med lyft och förflyttningar av varor.  Men jag vill liksom kunna ... och gör det ibland. Som idag då jag kände mig något sånär i form men inte tillräckligt för en motionsrunda, och som bonus kan maken ägna den tid han egentligen skulle handlat imorgon åt städning i stället 😀.


Matshoppingen var dagens aktivitet. Gårdagens var odlingslådesådd. Alltså jag sådde inte odlingslådor utan jag sådde I odlingslådorna. En del var lite väl sent och skulle egentligen gjorts för typ en månad sen, men hey vi ska väl ha mat i höst med 😉 och hade jag inte petat ner fröna nu hade det ju garanterat inte blivit nåt av dem. Nu har jag åtminstone gett dem en chans. Jag är en så fin människa.




Lite persilja finns sedan tidigare år. Gräslök får vi köpa i sommar för nån hemmaodlad lär det inte bli, den gamla var såpass gammal att jag till slut lät den gå till livet efter detta och den nya kommer nog inte hinna ta sig så mycket i år. Däremot verkar vi kunna få purjolök faktiskt som såddes förra året och nu tagit fart. Timjan inne på andra året har vi också gott om, men jag får klippa ner den och vänta på att den kommer igen för den gick i blom innan jag hann skörda.

Och så det nysådda då: vaxbönor och sockerärtor, två sorters sallad, morot, rädisa, dill och aster. Yepp lite blommor kan man väl också så även om man inte kan äta dem 😀.

Vad blir morgondagens aktivitet tro? Jag skulle verkligen behöva ta en sådär all inclusive-dusch. Med ben- och armhålerakning, peeling, hårinpackning, rubbet ... Vi får väl se om jag orkar. Annars får det bli en snabbis efter att jag förhoppningsvis kunnat lapa lite sol mitt på dagen. Ty jag har ännu inte vuxit ifrån förkärleken till att vara solbränd, något som ju inte gifter sig så bra med min intolerans för värme. Igår fick övre delen av ryggen oplanerat mycket bränna när jag höll på med mina fröer, idag gav jag framsidan en halvtimme (eller typ tre tiominutare) innan jag höll på att krevera och fick ge upp och imorgon så borde i alla fall baksidan av benen få lite för rättvisans skull. Men vi får väl se vad vädret säger och vad måendet säger. Tänk om man ändå vore så brun och fin som sonen är helt automatiskt. Orättvist är det!

Till slut, på tal om växtlighet:
Varför är gräset kortare i Jämtland än resten av Sverige?
För där finns ju Storlien!


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...