onsdag, februari 12, 2020

Vadslagningsdags igen kanske?

Förra veckan fick min toalett (dock invaderad av sonen), d v s duschrummet, en ny tron. Och jag tänkte "Nåde den som skitar ner min nya skithusstol!" Fullt rimligt, visst?

Nu har jag ju ny bil, och jag har upplyst sonen om att det är strängt förbjudet att äta eller dricka nåt som kan kladda eller smula i den! Vi vet alla att det inte lär hålla för evigt, inte ens jättelänge ... Vad tror ni? Jag kan i alla fall berätta att jag umgåtts med Sally, bilen heter så alltså, i ca 4 h idag och än så länge har enbart vatten intagits. Så ett dygn har det hållt än så länge 😉.

Alltså, hon är inte stor den där Sally. Och hon har inte en massa finesser och utrustningar utöver det tämligen normala. Ändå är användarmanualen troligen den tjockaste i världshistorien! Det blev rätt komiskt när boken till makens nya bil, Sture, kom fram och var typ papperstunn i jämförelse.

Men eftersom jag har en förmåga att ha allt möjligt liggandes lite överallt och att samla på mig pryttlar i bl a just bilen så är det lite positivt med den där bjässen till bok. Den fyller liksom upp nästan hela handskfacket så jag får i princip bara plats med p-skiva och ett par solglasögon. Inte tre par brillor, flera värmeljus, några uttjänta sladdar, ficklampa (rätt bra i o f s), anteckningsblock, engångsbestick, flera paket av både våtservetter och pappersnäsdukar, avfallspåsar, CD-skivor som jag inte lyssnade på (nu har jag ö h t ingen CD-spelare), alsolgel, handkräm och flera isskrapor som jag hade i Sune 😊.


Ja jag har alltså befunnit mig i bilen ca 4 h idag, men själva körtiden var nog bara drygt en timme. Varav en liten sväng med passagerare. Ja jag tog med mig farsan på en liten tur, han som försökt ett bra tag att få mig att köpa automatare. Nu fick han se resultaten av hans tjat 😀.

 Övrig tid har jag satt mig in i lite viktiga grejer såsom ljudinställningarna, ni vet bas och diskant och sådär, och att ställa in radiokanalerna.

För att inte tala om Apple CarPlay! Jag kan via den funktionen både skicka och ta emot, och få uppläst då, sms via röstkommando. Jag kan inte bara lyssna på Spotify utan även t ex byta spellista eller artist direkt på bildskärmen. Jag kan få vägbeskrivning via Google Maps direkt där också. Och lite annat ... Allt som krävs är att telefonen är ansluten via USB-uttaget som är
betydligt bättre placerat än på förra bilen och det är den ofta ändå för att jag passar på att ladda. Men skulle jag inte ha den kopplad så kan jag såklart lyssna via bluetooth och även ringa handsfree och sådär, men inte lika bra och smidigt 😊.

Hastighetsbegränsaren är testad, funktionen för att hålla avstånd till framförvarande bil liksaså. Back-kameran har utnyttjats lite och lyckad fickparkering har skett. Ja Sally har varit med om det mesta utom att köra på motorväg och i vinterväglag, en av de två sakerna kommer att ske imorgon. Gissa vilken 😀.


Jag utlovade bättre foton för att ge en mer rättvisande bild av storleken men Sally såg också mer orangeaktig på gårdagens bilder än hon egentligen är. Hon är riktigt röd ... röd-röd liksom... Klarröd. Ungefär såhär:
"När ska hon sluta tjata om sin jäkla bil?" undrar ni säkert. Svaret är: troligen någon gång detta året.

Men jag kan faktiskt skriva om annat med. Som att jag nästan känner mig smart jämfört med vissa deltagare i Alla mot alla på Kanal 5. Att jag fått tillbaka en nygammal last: tunnbröd! Både hårt och mjukt. Att jag inte tycker det borde vara lagligt med en hel vinter utan snö och att det vita guldet därför snart borde komma. Att jag svär nästan dagligen över utväxten i mitt hår och det faktum att det fortfarande är flera veckor tills jag ska till frissan. Eller att jag finner det djupt oetiskt, för att uttrycka det milt, att admin i en grupp för drabbade av ett kroniskt sjukdomstillstånd använder denna för att ragga kunder till sin egen verksamhet (vars effekt f ö till största delen saknar vetenskaplig evidens). Så nu skrev jag om det!

Men nu lämnar jag er till förmån för NCIS. Go'natt!



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...