tisdag, april 09, 2019

Minnet är bra. Men väldigt kort. Eller långt.

Jomen jag kommer ihåg sånt jag lärde mig för länge sedan, inklusive bl a diverse värdelöst vetande och låttexter, och sånt jag lärde mig aldeles nyss. Men allt däremellan, det är det värre med.

Härom dagen såg jag att årets första försådda fröer börjat sticka upp. Det som kommit längst var Brysselkålen, det minns jag att jag sått eftersom jag själv hatar de stinkande bollarna och det därför var en stor uppoffring från min sida (tycker jag i alla fall). Men vad det andra jag sått var ... det var helt bortblåst! Jag hade verkligen ingen aning. Och jag kunde inte avgöra när det gått några dagar till heller, det mesta som nyss stuckit upp ser likadant ut för mig.


Som tur är så kodade jag både så-tråget och fröpåsarna så jag lätt skulle kunna se vad jag sått var. Smart va? Men, då gäller det ju att jag minns var jag lagt de märkta påsarna med. Det gjorde jag inte.
Fast NU när jag skrev kom jag på att det jag sått bredvid Brysselkålen är ... tomatplantor! Såklart *tar mig för pannan* SÅ var det ja! Körsbärstomatplantor avsedda för odling i kruka är det ju.


Sålådorna ute i trädgården ska nu enligt maken vara rensade och klara för ny sådd, så idag tänkte jag försöka peta ner lite av det som ska sås direkt på plats. Om jag hittar fröerna alltså.





What else? Jo jag har skrivit upp mig för klubbmästerskapet även i år 😱. 8 serier. Huvva! Jag har faktiskt överlevt det de senaste två åren, men då har jag inte haft det riktigt lika tungt månaden innan som jag haft nu. Men, nu börjar det nog vända och jag har ändrat och planerat om och röjt runt i almanackan så att jag kan ha så mycket fokus som möjligt på att fixa just den dagen. Med 2½ vecka kvar känns det inte helt omöjligt i alla fall.
Planen är väl att hålla igång kroppen utan att utmana för mycket, för kommer det ett bakslag innan mästerskapet så lär jag inte hinna resa mig igen i tid. Den försiktiga premiären med Sixten von Elcykel i helgen då vi rullade drygt en mil med några pauser var nog en lagom start. Gårdagens promenad blev dock lite längre än jag tänkt, 4½ km, så idag blir det ingen sådan sammanhängande aktivitet utan "bara" småfix här hemma i små doser. Imorgon blir det en aktiv timme, minst, mitt på dagen av Pokemon-skäl 😃. Därefter får jag se hur kroppen känns.

Och NU kom jag på att jag postade foton från min sådd på Facebook, så jag hade bara kunnat kolla där för att se vad det var jag sått *tar mig för pannan igen*.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...