lördag, december 15, 2018

Som den svensson jag är ...

... trots att jag heter Johansson har jag givetvis besökt Ullared och det stora gula varuhuset Ge-Kås såhär innan jul. Det kan tyckas vara rena vansinnet för någon med fibromyalgi och ME, och det är det säkert för vissa också. Men för mig kändes det rimligt att om möjligt samla vansinnet till en enda dag, en enda gång, snarare än att handla lite i en affär ena dagen och lite i nästa affär en annan dag o s v.

Vår timing var god också, för där var nästan inget folk. Eller jo där var väl massor men inte med Ge-Kåsmått mätt. Ingen som helst trängsel, inga köer någonstanns, och bara ett halvt maraton mellan varuhuset och bilen. Den delen var för övrigt det jobbigaste rent fysiskt, att köra en lastad kundvagn som drar åt alla möjliga håll på mark som i sin tur lutar åt alla möjliga håll också. I övrigt är det avscannandet som är det mest utmanande, att liksom söka av bland hyllor och korgar för att se det jag är ute efter samtidigt som det är många andra intryck som slåss om min uppmärksamhet. Det är kognitivt ansträngande vilket sen också påverkar det kroppsliga negativt. En bit jag inte slipper undan oavsett vilken fysisk affär det än rör sig om, och jag föredrar ändå det framför näthandel. Ja jag tycker om att känna och kolla och vända och jämföra ... och ångra mig och lägga tillbaka ... och ångra att jag lagt tillbaka och sen svära över att jag inte hittar det igen ... 😀.

Jag hittade nästan allt jag ville, och nu är samtliga julklappar inhandlade. Inkl. de till julklappsspel och sådant. Yey!

Dock, jag har en kanske inte helt frisk förtjusning i sista-minuten-shopping. Jag tycker om att gå i affärerna dagarna före julafton, blir konstigt nog inte stressad själv men får någon form av skadeglad tillfredsställelse av att se hur stressade andra är. Min sjuka kropp är inte lika förtjust i detta som jag dock, och det fina i kråksången i år är då att jag inte "måste". Jag har inga julklappar kvar att köpa så om jag inte skulle orka eller ha nån lust att besöka en enda affär mer innan julafton så kan jag utan bekymmer och utan att leja någon annan att göra det låta bli ... men om jag känner för't och kroppen lyder så kan jag, och kanske sätta mig med nåt gott att dricka och skaka på huvudet över alla konstiga människor som shoppar i sista minuten 😁.

Så. Julklappar - klart! Resten då? Hmmm, ja det beror på vad ni menar. Jag har inte gjort något julgodis, men jag tänkte börja idag med rom- och apelsintryffel och sen göra ett par sorter till nästa vecka. Godiset ihop med glögg, ägg och brunkål, samt vego-käket då, blir vårt bidrag till julaftonens julbord med min familj. Jag har gjort en del av min mat till julafton och frusit in, övrigt är sådant som ska fixas högst någon dag innan. Dock kommer jag att testa det mesta idag och imorgon då söndagsmiddagen för min och Peters del blir helvegetarisk jultallrik. Eller snarare två helvegetariska jultallrikar, en kall och en varm. Julpynta huset lär vi göra på fredag kväll, skolavslutningsdagen känns lagom. Och inslagningen av de där julklapparna jag handlat klart ska jag försöka sprida ut under de dagar som kvarstår och inte sitta halva natten före och svära över tejp som tagit slut, händer som gett upp och textrader som bara vägrar rimma!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...