onsdag, februari 21, 2018

Förr eller senare skulle det väl ske.

Jag har under hela livet i princip lyckats undvika att bli sjuk när alla andra är det. Jag har sällan, trots mitt jobb, drabbats av de där epidemierna av magsjuka och influensa t ex. Jag jobbade när kollegor och barn var sjuka och var sen dålig lite här och där när alla andra var friska i stället. Och sedan jag blev sämre i min ME för några år sedan har jag förrutom en urinvägsinfektion knappt haft nån "vanlig" sjukdom alls. Om ens över huvud taget ... Efter att tidigare ha varit kass titt som tätt har jag sluppit förkylningar och influensor och halsflusser o s v länge nu. Det är jag givetvis väldigt tacksam för, det räcker så bra med det som fibromyalgin och MEn själva bidrar med.

Men säg det som varar för evigt. Nu är jag sjuk. Svensson-sjuk. Ni vet, feber och halsont och massproduktion av snor. Det började troligen i torsdags kväll med bara feber, gick över till förkylning utan feber, och därefter kom allt på en gång. Och när man som jag normalt har en kroppstemp på 36,3-36,5 ungefär så är 39 grader rejält kännbart för allmäntillståndet kan jag säga. Nu verkar febern ha lugnat sig igen, det gjorde den i slutet av helgen också för att sen ändå återkomma så jag vågar inte ropa hej än.

Det har varit en lite konstig känsla att ha samma sjukor som "alla andra" för en gångs skull, det är jag inte van vid. Jag hade nästan glömt hur humörsänkande en rejäl förkylning kan vara. Mina vanliga krämpor lever jag med alltid och de är en del av vardagen som jag vant mig vid, till skillnad från detta då.

Nu är jag ju dock inte som alla andra, och en sak de flesta inte behöver oroa sig så mycket för vid en förkylning eller influensa är risken för permanent eller i alla fall långvarig försämring av ens allmänna hälsa. Utan det går över, för eller senare, även om återhämtningen kan ta lite tid. För oss med ME ser det lite annorlunda ut, och risken att vi blir sämre i vår sjukdom är svår att bortse från. Jag försöker att inte ta ut något i förskott och det behöver inte alls bli så men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte bekymrar mig.

Men jag har i alla fall en bra ursäkt till att inte ha skrivit om helgens Mello än 😊

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...