torsdag, december 07, 2017

Lucka 7: julmust! Äntligen! :)

Traditioner är viktiga, det är denna årstidens mantra. Ibland kan det vara en fin linje mellan att värna om traditionerna och att tjurskalligt hålla fast vid något bara för att. Jag kan väl erkänna att min relation till julmusten hamnar närmare det sistnämnda än det första, att dricka den ädla drycken före 1 advent eller åtminstone den helgen känns helt fel. Ändå gjorde jag det i år, på jobbets julfest den 24:e november. Inte kunde väl jag hjälpa att festen var så tidigt? Eller att första advent var så sent?

Ofta undras det vad som kom först, hönan eller ägget. Jag undrade vad som kom först, påskmusten eller julmusten? Svaret är: julmusten. Precis vad jag trodde faktiskt. Jomen det är sant! Men jag var inte helt säker 😉. Det var nämligen såhär att en ung man från Örebro skickades till Tyskland av sin far för att studera kemi. Fadern tyckte att sonen skulle lära sig hur man bryggde läsk, något han hört var polulärt på kontinenten, och ta med sig kunskapen hem till Sverige igen. Sonen laborerade i Berlin fram en fyllig dryck på humle och malt som i början av 1900-talet lanserades som ett alkoholfritt alternativ till brännvin och öl på julborden i Sverige och ursprungligen kallades julöl. Samma företag lanserade för övrigt Champis som alkoholfritt alternativ till nyårsfirandet.


Fadern var fabrikör och hette Robert Roberts (jo det är sant!), sonen hette Harry, och företaget Roberts AB är än idag de som säljer julmustextraktet till bryggerierna. Receptet till extraktet är hemligt, enligt uppgift är det bara tre personer som känner till de exakta ingredienserna.






I Sverige minskar försäljningen av Coca-Cola kraftigt i december och detta förklaras med att vi i stället köper must. Trots flitiga försök att med hjälp av reklamfilmer och kampanjer göra Coca-Cola till julens stora dryck behåller julmusten sin popularitet i Sverige. Mellan 40 och 50 miljoner liter must dricker vi numera runt jul, varav Carlsberg som tillverkar Apotekarnes must enligt egna siffror står för ca 25-30 miljoner, alltså 4 liter eller mer i snitt per person. Själv hamnar jag nog en bit över snittet. Eventuellt två bitar över.

Idag har Angela och Angelika namnsdag, före detta rikspolischef Björn Eriksson fyller 72 år och den som har lust med det kan uppmärksamma Internationella dagen för civil luftfart. Idag är också dagen då jag till slut kom ikapp på datumljuset! Plötsligt händer det!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...