måndag, november 13, 2017

Same procedure as every year, miss Sophie?

Same procedure as every year, James!

Nu har så tiden kommit, tiden för de årligt återkommande intensiva diskussionerna på diverse nätforum. Ni kanske känner igen rubrikerna?
OK att dricka alkohol eller ej på julen?
MÅSTE man verkligen ha så stort julbord?
Svärmor gav mig en ful tröja förra julen - hur ska jag hämnas?
Får inte ledigt från jobbet - fejka sjukdom?
Hur mycket ska ni köpa julklappar för i år?
Och så vidare...

Mina bidrag i de frågorna lyder i korthet, i nämnd ordning:
Lite ja - mycket nej.
Givetvis inte.
Inte alls.
Självklart inte.
Det bestämmer jag inte i förväg.

Så nu vet ni det.

Tiden har också kommit för samtalet med Försäkringskassa, läkare och arbetsgivare. Till slut. Om det inte ställs in igen, det har trots allt nästan 21 h på sig att hända. I alla fall har jag försökt förbereda mig lite genom att skriva ner vad jag känner krävs för att det ska fungera för mig att jobba, och jag blev mer och mer lättad över att ha en tillsvidareanställning hos en stor arbetsgivare. För vem skulle vilja anställa mig under de förutsättningar som råder? Ungefär ingen. Och det förstår jag, absolut. Men min arbetsgivare måste ju åtminstone försöka få det att funka i den mån det går, och när jag väl får chansen blir det förhoppningsvis bra i slutänden. Min stora förhoppning nu är att det inte drar ut alltför mycket på tiden så jag hinner hamna i en sämre period igen innan jag börjat komma in i det.

Men, det är inte förrän imorgon. Idag ska jag prova att ta en promenad igen, efter en liten snäll paus igår förmiddags är ryggen nu jäkligt bråkig igen men med maxdos muskelavslappnande kanske det kan fungera hjälpligt ändå. Jag tänkte ge det ett försök i alla fall. Därefter ska mitt korplag i bowlingen spela hela två matcher, jag agerar hejarklack och expertkommentator 😊. och sen får jag förhoppningsvis se Sverige hålla emot Italien och ta sig till fotbolls-VM.

Men, närmast på schemat står: lunch! Jag gjorde en kanongod lasagne igår, helt vegetarisk såklart,  och snäll som jag är delar jag med mig av receptet.

Färssås:
Hacka en stor gul lök och fräs i neutral olja tills den är glansig och halvmjuk. Tillsätt 400 g vegetarisk färs och 3-4 hackade vitlöksklyftor och fräs fem minuter till. Ner med 1½ dl tomatpuré, 500 g passerade tomater, 2 dl vatten, salt samt rikligt med peppar. Rör om och låt småputtra ca tio minuter. Gör bechamel under tiden.

Bechamel:
Smält 50 g margarin i en kastrull, tillsätt 1 dl vetemjöl och vispa kraftigt så matfettet och mjölet blandas. Blanda 5 dl Oatly iKaffe (havredryck) och 2½ dl Oatly iMat "som matlagningsgrädde" och häll lite i taget i matfettsblandningen under kraftig omrörning tills allt blivit slätt. Tillsätt resten av vätskan, salta lätt och peppra samt låt tjockna på medelvärme.

Smält ner 1½ dl fint riven Violife for pizza (typ ost) i bechamelsåsen. Varva färsås, bechamel och (torkade) lasagneplattor i en hög ugnsform så det blir tre lager. Avsluta med bechamel och strö ytterligare 1 dl riven Violife över. Det kan se ut som att det är aldeles för mycket "ostsås" men jag lovar, det är helt lagom 😋.






Grädda i mitten av ugnen ca 45 minuter på 200 grader.

Servera med t ex en grönsallad eller varför inte pizzasallad/vitkålssalad? Samt ketchup, givetvis 😉

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...