måndag, juli 24, 2017

Du vet att du är trött...

... när du tycker detta är höjden av humor:










Visst? Am I right?

Men varför är du så trött? undrar ni kanske. Har inte du "semester"?

Jomen ni vet... Först måste man vila upp sig för att orka åka iväg för att vila upp sig. Se'n åker man iväg för att vila upp sig. Därefter måste man vila upp sig efter att ha åkt iväg för att vila upp sig. Och i det sistnämnda stadiet befinner jag mig fortfarande.

Men jag ska absolut skriva ett inlägg om vår knappa vecka på västkusten. Snart. Jag vet ju att ni hemskt gärna vill, er mentala hälsa blir inte sig lik (sen kan man ju tvista om hurvida det är önskvärt eller ej) förrän ni fått veta vad jag pysslat med. Ni får bara vänta lite lite till. Nervsmärtorna i händer och armar får lugna sig lite till först.

Jag har i alla fall lyckats beställa lite hembryggningsprodukter. Körsbärsträdet är generöst i år, ca 4 kilo urkärnade bär finns redan i frysen sedan en vecka och nu är trädet åter fullt av mogna bär. Trots att duvorna är väldigt förtjusta i dem också. Och i år ska jag ge mig på att inte bara göra likör/plommonbrännvin med hjälp av färdig sprit utan jag ska även försöka jäsa starkvin/likör från grunden. Så när leveransen kommer är det dags att sätta igång. Spännande... Jobbigt bara att behöva vänta tills i vinter på att få avsmaka.

På tal om något helt annat avslutar jag med en duett av två fantastiska sångare som inom loppet av några månader lämnat jordelivet, båda av raporterna att döma genom att avsluta sina egna liv. Chris Cornell (Audioslave, Soundgarden, Temple of the Dog) och Chester Bennington (Linkin Park). De var goda vänner, Bennington sjöng på Cornells begravning för ett par månader sedan och tog sitt eget liv på hans födelsedag 20 juli. De blev 53 resp 41 år unga. I kölvattnet av deras bortgång har diskussioner kring självmord blossat upp och åsikten att det är väldigt själviskt har uttalats av många med olika intensitet. Jag kan förstå den känslan, utifrån det lidande och den sorg som skapas hos de kvarlevande och som man själv "slipper" genom att avsluta sitt liv, men man måste också inse att är någon är så djupt nere i en depression som många tyvärr är så är man inte alltid kapabel att se det så. Utan personen kan verkligen känna med hela sitt väsen att det vore bäst för alla om h*n försvann, och att h*n själv verkligen saknar all ork att försöka ändra på det. Jag kan också relatera till känslan att möjligen egentligen inte vilja dö men att inte heller orka leva p g a sitt mående. Oavsett blir det fel att applicera "friska" känslor och tankegångar på den sjuke personen. 

I alla fall, här är Hunger Strike (tidigare inspelad som duett mellan Cornell och Pearl Jams Eddie Vedder):



Om du upplever tankar på att ta ditt eget liv, tveka inte att be om hjälp.
eller
Hjälplinjen genom 1177
Alla dagar klockan 13-22, tel 0771- 220060

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...