tisdag, december 20, 2016

Lucka 20: pyssligt pyssel.

Sonen har haft julpysseldag i skolan idag och jag började tänka på mitt eget pysslande i skolan. Jag har en svag aning om att det ser liiite annorlunda ut idag, även om en del ingredienser säkert fortfarande finns kvar i grytan.

Minns ni det flitiga användandet av dels torkad pasta och dels sadelgjord? Gärna i kombination. Som t ex en bit sadelgjord i jute med någon form av upphängningsanording i ena änden och sen pynt av t ex pastaskruvar eller makaroner modell större, ofta sprayade med guldfärg eller lackade på något sätt. Kanske tillsammans med runda träknappar som man ritade ögon och mun på och så klistrade man dit en liten luva av filttyg och voila! så hade man en fin (nåja) prydnad att hänga upp. Helst med någon form av tyngd i nederkanten så den inte krullade sig på väggen...

Och minns ni de snedsågade tjockare trädgrenarna som med hjälp av bomull eller vadd, kanske lite garn och någon form av tyg till en luva förvandlades till en tomte?



Kanske hade ni samma favorit som jag? Dessa domherrarna av garn? Fast mina blev inte riktigt lika runda, jämna och fina förståss.

Och de där hjärtformade korgarna man kan hänga i granen t ex, som flätas ihop av två delar, de hade jag inte tålamod till 😊

Det ska bli väldigt spännande att höra vad sonen gjort.








Men, jag minns en grej jag gjorde som faktiskt var ganska fin på riktigt. Trots sin pasta och guldspray 😉. Det var en ljusstake gjord av en tunn rund träskiva med tre fastlimmade uppochner-vända ljushållare som "ben" undertill, en rätvänd ljushållare på ovansidan (ej centralt placerad, viktigt det där) plus lite pynt av bl a just pastaskruvar. Och så var hela härligheten sprayad i guld. I den hade vi ett sånt där skruvat ljus som var poppis på den tiden och kompletterade med en grön och röd ljusmanchett, föreställande lingonris antar jag. Jag vet inte om den ljusstaken finns kvar i mina föräldrars ägo fortfarande eller om den gått till den sista vilan för länge sedan men den hängde med i ganska många jular i alla fall. 

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...